Page 8 - informatyka 4
P. 8
1.1 Analizujemy sytuację problemową
i opracowujemy rozwiązanie
Podejmij temat
Mam problem.
A ja mam coś, co pomoże ci go rozwiązać.
Problem to sytuacja Problemy w życiu codziennym bywają różne, np. jak znaleźć najkrótszą
zadaniowa, którą należy drogę do szkoły, jak zorganizować zajęcia domowe, aby mieć więcej czasu
rozwiązać, aby odpo- wolnego, jak zdobyć pierwsze miejsce w konkursie. Z problemami spotyka-
wiedzieć na postawione my się także podczas rozwiązywania zadań matematycznych, planowania
pytanie lub osiągnąć wydarzeń czy kalkulowania kosztów. Warto wtedy skorzystać z programu
wyznaczony cel. Kalkulator dostępnego w systemie Windows.
Wyobraźmy sobie sytuację, że uczniowie klasy czwartej chcą zaprezentować się rodzicom podczas kla-
sowej uroczystości pt. „Nasze talenty”. Zastanawiają się, ile pieniędzy trzeba przeznaczyć na zakup
materiałów potrzebnych do wykonania dekoracji i zaproszeń oraz na poczęstunek. Aby rozwiązać ten
problem, podejmują wymienione niżej działania.
I. Określenie sytuacji problemowej (zrobienie zakupów potrzebnych do przygotowania uroczystości).
II. Planowanie (kalkulacja wydatków).
1. Analiza danych (potrzebne informacje):
• 24 uczniów w klasie czwartej,
• 30 balonów – po 1,50 zł za jeden balon,
• 20 arkuszy ozdobnego papieru – po 2,50 zł za jeden arkusz,
• 2 opakowania herbaty – po 14 zł za jedno opakowanie,
• 1 opakowanie kawy za 25 zł,
• 50 ciastek – po 3 zł za jedno ciastko.
2. Określenie wartości szukanej (koszt przypadający na jednego ucznia).
3. Zaplanowanie sposobu wykonania obliczeń.
III. Wykonanie zaplanowanych obliczeń.
IV. Sprawdzenie poprawności wykonanych obliczeń i w razie potrzeby wprowadzenie poprawek.
V. Zastosowanie rozwiązania problemu (zebranie pieniędzy i zrobienie zakupów).
1. Zsumuj wydatki i oblicz koszt przypadający na jednego ucznia. Pamiętaj, że w klasie czwartej jest
24 uczniów. Do wykonania obliczeń użyj programu Kalkulator.
6