Page 53 - informatyka 8
P. 53
2.2 Przygotowujemy szkolną debatę – współpraca w chmurze
Podejmij temat
O O W 1993 roku Peter Steiner [czytaj piter stajner] opublikował w amerykańskim
magazynie „The New Yorker” (czytaj de niu jorker] satyryczny rysunek
przedstawiający dwa psy. Większy z nich siedzi na krześle, trzyma łapę
na klawiaturze komputera i mówi do mniejszego: „W Internecie nikt nie wie,
że jesteś psem”. Jego wypowiedź, zapisana pod rysunkiem, stała się inspiracją
do dyskusji na temat anonimowości użytkowników sieci.
Znajdź w internecie ten rysunek. Jak można go zinterpretować?
O O Czy słowa psa-internauty są nadal aktualne? Uzasadnij swoją wypowiedź.
Korzystając z serwisów społecznościowych, forów dyskusyjnych, komunikatorów Cyfrowa tożsamość –
czy blogów, tworzymy swoje profile, umieszczamy informacje o sobie, wstawiamy budowanie wirtualnego
fotografie, piszemy opinie, komentujemy poglądy innych. W ten sposób buduje- wizerunku określonej osoby.
my swoją cyfrową tożsamość. Warto się zastanowić, czy w każdym przypadku
wirtualny wizerunek pokrywa się z rzeczywistym, czy wyrażanymi w Internecie
poglądami kierujemy się również w życiu.
1. Powiedz, które z zakończeń zdania są prawdziwe, a które – fałszywe. Wyszukaj
w internecie więcej informacji na temat cyfrowej tożsamości i zaprezentuj je
klasie.
prezentuje prawdziwy obraz swojej osoby.
Tożsamość
cyfrowa wyraża swoje prawdziwe poglądy na określony temat.
pokrywa się ujawnia tylko swoje pozytywne cechy.
z rzeczywistą,
gdy użytkownik wyraża określony pogląd tylko po to, Ciekawe!
aby uzyskać pozytywną opinię o sobie.
Coraz więcej ludzi na całym świe-
cie kontaktuje się ze sobą on-line,
2. Pracując w grupach, wyszukajcie w internecie odpowiednie informacje. Na ich zawiera transakcje internetowe
podstawie przygotujcie w edytorze tekstu Word pakietu Office 365 wypowiedzi, (np. kupna czy sprzedaży), korzy-
które rozpoczniecie następująco: sta z usług banków i urzędów. Dla
— Zawsze należy dbać o to, aby cyfrowa tożsamość pokrywała się wiarygodnego potwierdzenia toż-
z rzeczywistą, ponieważ… (grupa I), samości użytkowników sieci ko-
— Nie warto w internecie ujawniać swojej prawdziwej tożsamości, gdyż… rzystamy z różnych zabezpieczeń
(grupa II). (haseł, skanowania linii papilar-
Wypowiedź powinna składać się co najmniej z pięciu zdań i zawierać przykłady nych itp.). Budowanie wzajemne-
potwierdzające słuszność wyrażonych w niej opinii. Udostępnijcie swoje prace go zaufania pomiędzy internauta-
wyznaczonej przez nauczyciela osobie, która będzie prowadzić debatę w klasie. mi jest trudne, ale bardzo ważne.
Weryfikacja (czyli sprawdzenie prawdziwości) tożsamości użytkowników sieci oraz ochrona ich danych osobowych
budują poczucie bezpieczeństwa podczas korzystania z usług cyfrowych (np. robienie zakupów, wykonywanie operacji
na koncie bankowym).
51