Page 57 - informatyka 8
P. 57

2.3    Wykorzystanie narzędzi edytora tekstu do prezentowania
                 treści związanych z informatyką




          Podejmij temat                 O O  Jak rozumiesz zacytowaną wypowiedź?
                                            Era współczesna, często nazywana Wiekiem Informacji, nigdy nie bywa nazwana Wiekiem
                                         Wiedzy. Informacja nie przekłada się bezpośrednio na wiedzę. Musimy ją najpierw przetworzyć –
                                         dotrzeć do niej, przyswoić, zrozumieć, scalić z informacją już posiadaną i utrzymać.
                                                                   Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka



          Ze wszystkich stron jesteśmy zalewani morzem informacji. Odbieramy je w postaci   Ciekawe!
          m.in. tekstów, dźwięków, animacji, filmów, a następnie odpowiednio interpretuje-  Przyjmujemy, że wiedza jest upo-
          my, wyciągamy z nich wnioski i łączymy z przyswojonymi wcześniej informacjami.   rządkowanym systemem infor-
          Dzięki temu wzbogacamy naszą wiedzę z różnych dziedzin i doskonalimy zdobyte    macji posiadających określoną
          umiejętności. Postęp naukowo-techniczny i upowszechnienie internetu przyczyniły   wartość. Prowadzi do zrozumienia
          się do tego, że zdobywanie informacji możliwe jest także bez wychodzenia z domu.  świata, dzięki czemu możemy go
                                                                                          zmieniać w sposób przemyślany
          1.   Przeanalizuj  przedstawiony  schemat.  Wyszukaj  w  internecie więcej  sposobów   i logiczny.
               zdobywania informacji i zaprezentuj je w klasie.



                  radio                      telewizja                    szkoła                       prasa






                 rozmowy                        Sposoby zdobywania informacji                          telefon
               bezpośrednie                              (przykłady)                             (rozmowa, SMS, MMS)






                      internet (poczta e-mail, komunikatory, wideokonferencje, czaty, serwisy społecznościowe, fora internetowe)



            Korzystając z różnych źródeł informacji, zawsze należy pamiętać o respekto-   Otwarty dostęp (ang. Open
          waniu praw autorskich i przestrzeganiu zapisów licencji. Istnieją zasoby, nie tylko   Access) – trwały, powszechny
          internetowe, które są tworzone i rozpowszechniane na otwartych licencjach lub   i wolny dostęp do materiałów
          zostały przeniesione do domeny publicznej. To oznacza, że można z nich korzy-   edukacyjnych i naukowych.
          stać bez ograniczeń. Taki otwarty dostęp mają otwarte zasoby edukacyjne.


          2.   W wyszukiwarce Wikipedii wpisz hasło Domena publiczna. Przeanalizuj Dia-
               gram przechodzenia do domeny publicznej w polskim prawie autorskim. Omów           Logo Open Access
               w klasie treści zawarte na tym diagramie.
                                                                                          Otwarte zasoby
          3.   Sprawdź, jakie zasoby są publikowane na stronie domenapubliczna.org/zasoby.   edukacyjne – źródła informacji
               Omów trzy wybrane zasoby (miejsca) w dostępnej bazie.                      objęte wolnymi licencjami.

                                                                                   55
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62