Page 57 - informatyka 8
P. 57
2.3 Wykorzystanie narzędzi edytora tekstu do prezentowania
treści związanych z informatyką
Podejmij temat O O Jak rozumiesz zacytowaną wypowiedź?
Era współczesna, często nazywana Wiekiem Informacji, nigdy nie bywa nazwana Wiekiem
Wiedzy. Informacja nie przekłada się bezpośrednio na wiedzę. Musimy ją najpierw przetworzyć –
dotrzeć do niej, przyswoić, zrozumieć, scalić z informacją już posiadaną i utrzymać.
Robert B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka
Ze wszystkich stron jesteśmy zalewani morzem informacji. Odbieramy je w postaci Ciekawe!
m.in. tekstów, dźwięków, animacji, filmów, a następnie odpowiednio interpretuje- Przyjmujemy, że wiedza jest upo-
my, wyciągamy z nich wnioski i łączymy z przyswojonymi wcześniej informacjami. rządkowanym systemem infor-
Dzięki temu wzbogacamy naszą wiedzę z różnych dziedzin i doskonalimy zdobyte macji posiadających określoną
umiejętności. Postęp naukowo-techniczny i upowszechnienie internetu przyczyniły wartość. Prowadzi do zrozumienia
się do tego, że zdobywanie informacji możliwe jest także bez wychodzenia z domu. świata, dzięki czemu możemy go
zmieniać w sposób przemyślany
1. Przeanalizuj przedstawiony schemat. Wyszukaj w internecie więcej sposobów i logiczny.
zdobywania informacji i zaprezentuj je w klasie.
radio telewizja szkoła prasa
rozmowy Sposoby zdobywania informacji telefon
bezpośrednie (przykłady) (rozmowa, SMS, MMS)
internet (poczta e-mail, komunikatory, wideokonferencje, czaty, serwisy społecznościowe, fora internetowe)
Korzystając z różnych źródeł informacji, zawsze należy pamiętać o respekto- Otwarty dostęp (ang. Open
waniu praw autorskich i przestrzeganiu zapisów licencji. Istnieją zasoby, nie tylko Access) – trwały, powszechny
internetowe, które są tworzone i rozpowszechniane na otwartych licencjach lub i wolny dostęp do materiałów
zostały przeniesione do domeny publicznej. To oznacza, że można z nich korzy- edukacyjnych i naukowych.
stać bez ograniczeń. Taki otwarty dostęp mają otwarte zasoby edukacyjne.
2. W wyszukiwarce Wikipedii wpisz hasło Domena publiczna. Przeanalizuj Dia-
gram przechodzenia do domeny publicznej w polskim prawie autorskim. Omów Logo Open Access
w klasie treści zawarte na tym diagramie.
Otwarte zasoby
3. Sprawdź, jakie zasoby są publikowane na stronie domenapubliczna.org/zasoby. edukacyjne – źródła informacji
Omów trzy wybrane zasoby (miejsca) w dostępnej bazie. objęte wolnymi licencjami.
55