Page 55 - informatyka 8
P. 55
3. Przeprowadźcie debatę klasową na tematy opracowane przez was w grupach Debata – dyskusja oparta na
(ćwiczenie 2.), podczas której: ustalonych zasadach, która
— uczeń prowadzący dyskusję udziela głosu członkom grup na przemian, dotyczy wyboru najlepszego
— uczniowie wypowiadają się kolejno i szanują zdanie innych, podają rozwiązania problemu.
argumenty na poparcie swoich wypowiedzi zgodnie z założeniami grupy. Dyskusja – sposób
Ocenie uczestników debaty podlegają: odpowiednie przygotowanie, przekony- wymiany poglądów na określony
wujące argumentowanie, kultura wypowiedzi. temat, popartych argumentami.
Powszechny dostęp do Internetu daje wszystkim użytkownikom równy dostęp
do informacji, co oznacza, że mogą korzystać z dostępnych usług na tych samych
prawach. Internauci publikują w sieci rozmaite treści, dzielą się wiedzą i doświad-
czeniem z różnych dziedzin.
Podczas czytania internetowych newsów, publikacji, blogów należy zachować
czujność. Zawsze warto sprawdzić, czy przekazywane informacje są wiarygodne,
rzetelne i kompletne.
Informacja jest rzeczowa Autor publikowanej informacji Treści zawarte w informacji nie
z zachowaniem poprawności jest znany i wiarygodny (instytucja naruszają praw innych autorów
językowej. naukowa, uczelnia, biblioteka). i są zgodne z prawem.
Ogólne zasady rzetelności informacji
pochodzących z Internetu
Przy informacji podane są Należy formułować różne
Nie należy opierać się tylko odwołania do innych, np. zapytania w wyszukiwarkach,
na jednym źródle informacji. naukowych, źródeł informacji, także z użyciem operatorów, m.in.:
adresy kontaktowe, aktualne linki. +, -, „”.
4. Pracując w grupach, odszukajcie w internecie informacje na podane tematy: Rzetelne źródło
informacji podaje prawdziwe
— Rzetelne źródła informacji – I grupa,
— Wiarygodność informacji – II grupa, dane, jest wiarygodne
— Równy dostęp do informacji – III grupa, (zasługujące na zaufanie)
— Dzielenie się informacjami – IV grupa. i można je bez obawy zacytować.
Skorzystajcie z kilku źródeł informacji. Zaprezentujcie zdobytą wiedzę koleżan- Kradzież tożsamości – celowe
kom i kolegom w klasie. używanie danych osobowych
innej osoby.
5. Wyszukaj w internecie informacje na jeden z podanych tematów.
Selekcjonowanie
— Kradzież tożsamości informacji – wybieranie
— Selekcjonowanie informacji
potrzebnych treści i eliminowanie
Na ich podstawie przygotuj pięć slajdów w aplikacji PowerPoint pakietu Office zbędnych.
365. Zaprezentuj swoją pracę w klasie.
53