Page 55 - informatyka 8
P. 55

3.   Przeprowadźcie debatę klasową na tematy opracowane przez was w grupach     Debata – dyskusja oparta na
               (ćwiczenie 2.), podczas której:                                            ustalonych zasadach, która

               —   uczeń prowadzący dyskusję udziela głosu członkom grup na przemian,     dotyczy wyboru najlepszego
               —   uczniowie wypowiadają się kolejno i szanują zdanie innych, podają      rozwiązania problemu.
                   argumenty na poparcie swoich wypowiedzi zgodnie z założeniami grupy.   Dyskusja – sposób
               Ocenie uczestników debaty podlegają: odpowiednie przygotowanie, przekony-  wymiany poglądów na określony
               wujące argumentowanie, kultura wypowiedzi.                                 temat, popartych argumentami.

            Powszechny dostęp do Internetu daje wszystkim użytkownikom równy dostęp
          do informacji, co oznacza, że mogą korzystać z dostępnych usług na tych samych
          prawach. Internauci publikują w sieci rozmaite treści, dzielą się wiedzą i doświad-
          czeniem z różnych dziedzin.
            Podczas czytania internetowych newsów, publikacji, blogów należy zachować
          czujność. Zawsze warto sprawdzić, czy przekazywane informacje są wiarygodne,
          rzetelne i kompletne.




               Informacja jest rzeczowa            Autor publikowanej informacji         Treści zawarte w informacji nie
             z zachowaniem poprawności            jest znany i wiarygodny (instytucja    naruszają praw innych autorów
                    językowej.                     naukowa, uczelnia, biblioteka).           i są zgodne z prawem.








                                              Ogólne zasady rzetelności informacji
                                                   pochodzących z Internetu







                                                     Przy informacji podane są              Należy formułować różne
              Nie należy opierać się tylko           odwołania do innych, np.             zapytania w wyszukiwarkach,
             na jednym źródle informacji.          naukowych, źródeł informacji,        także z użyciem operatorów, m.in.:
                                                  adresy kontaktowe, aktualne linki.               +,  -,  „”.


          4.   Pracując w grupach, odszukajcie w internecie informacje na podane tematy:  Rzetelne źródło
                                                                                          informacji podaje prawdziwe
               —   Rzetelne źródła informacji – I grupa,
               —   Wiarygodność informacji – II grupa,                                    dane, jest wiarygodne
               —   Równy dostęp do informacji – III grupa,                                (zasługujące na zaufanie)
               —   Dzielenie się informacjami – IV grupa.                                 i można je bez obawy zacytować.
               Skorzystajcie z kilku źródeł informacji. Zaprezentujcie zdobytą wiedzę koleżan-  Kradzież tożsamości – celowe
               kom i kolegom w klasie.                                                    używanie danych osobowych
                                                                                          innej osoby.
          5.   Wyszukaj w internecie informacje na jeden z podanych tematów.
                                                                                          Selekcjonowanie
               —    Kradzież tożsamości                                                   informacji – wybieranie
               —    Selekcjonowanie informacji
                                                                                          potrzebnych treści i eliminowanie
               Na ich podstawie przygotuj pięć slajdów w aplikacji PowerPoint pakietu Office   zbędnych.
               365. Zaprezentuj swoją pracę w klasie.

                                                                                   53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60