Page 56 - informatyka 8
P. 56

6.   Powiedz, kiedy o publikowanych informacjach można
             powiedzieć, że są nierzetelne, niekompletne i niewia-         Kryteria rzetelności informacji
             rygodne. Podaj przykłady.
                                                                z   Informacja jest przydatna (nie należy opierać się na
                                                                  informacjach niewiarygodnych).
                                                                z   Informacja jest aktualna (zawiera datę publikacji lub
                                                                  uaktualnienia).
                                                                z   Można potwierdzić autentyczność i prawdziwość informacji
        7.   Powiedz, jak rozumiesz podany cytat. Sprawdź zna-    (podane źródła jej pochodzenia są wiarygodne).
             czenie nieznanych słów w internecie.
                                                                z   Pod informacją znajduje się nazwisko autora, który stanowi
             Liczba dokumentów elektronicznych nie ulegnie        autorytet w danej dziedzinie (posiada odpowiednie
             zmniejszeniu, falsyfikatów i źle opracowanych infor-  wykształcenie i doświadczenie).
             macji przybędzie. Zawartość sieci spęcznieje tak, że   z   Informacja jest zawsze dostępna (można z niej korzystać
             wartość krytycznego podejścia do źródeł informacji   według potrzeb).
             elektronicznych będzie w cenie. Dla specjalistów in-
             formacji, infobrokerów, analityków, recenzentów, eks-  z   Informacja jest dokładna (szczegółowa) i kompletna (nie
             pertów sieci,  oznaczać  to będzie  z pewnością  dużo   fragmentaryczna).
             pracy.                                             z   Informacja jest poprawna pod względem merytorycznym
                                                                  i językowym, czyli nie zawiera błędów (m.in. rzeczowych,
                         Bożena Bednarek-Michalska, KWE SBP,      ortograficznych, gramatycznych).
              Ocena jakości informacji elektronicznej. Pułapki sieci




        W skrócie


             Kiedy publikujemy określone treści i obrazy lub wypowiadamy swoje poglądy podczas rozmów internetowych,
             budujemy swoją cyfrową tożsamość.

             Warto wiedzieć, że tożsamość cyfrowa użytkownika nie zawsze jest zgodna z rzeczywistą.

             Należy sprawdzać rzetelność, wiarygodność i aktualność informacji wyszukanych w sieci.

             Możemy powiedzieć, że informacja jest rzetelna, jeśli jest przydatna, aktualna,  prawdziwa,  zawsze dostępna,
             dokładna i kompletna, opiera się na wiarygodnych źródłach i nie zawiera błędów.


        Czy już umiesz?


         1   Wykonaj w edytorze grafiki obraz na temat tożsamości cyfrowej. Inspiracją
             może być obraz zaprezentowany obok.

         2   Powiedz, czy podczas budowania własnego wizerunku ważne są wartości,
             takie jak prawda, uczciwość, rzetelność. Dlaczego?

         3   Pracując w parach, wyszukajcie w internecie artykuły dotyczące
             tożsamości cyfrowej i na ich podstawie przygotujcie prezentację
             multimedialną. Udostępnijcie plik nauczycielowi.

         4   Pracując w grupach, przygotujcie w edytorze tekstu infografikę w postaci mapy myśli na jeden z podanych tematów.
             —   Treści są rzetelne i wiarygodne, jeśli…
             —   Trudno zaufać takim treściom, które…
             Zaprezentujcie w nich konkretne przykłady i na ich podstawie przeprowadźcie dyskusję w klasie. Przedstawcie
             argumenty na potwierdzenie waszych wypowiedzi.

                                       54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61