Page 50 - 890733_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz5
P. 50
Transport powietrzny
Krótka historia lotnictwa
Ludzie od najdawniejszych czasów obserwowali ptaki w locie i marzyli o tym, żeby latać jak
one. Być może pierwsi konstruktorzy maszyn latających swoje projekty wzorowali na pta-
sich skrzydłach, ponieważ wierzyli, że taką maszynę uda się poruszyć siłą ludzkich mięśni.
Ale najpierw był balon.
Ponad 200 lat temu dwaj Francuzi, bracia
Montgolfier (czytaj: mągolfje) skonstruowali
balon z podwójnej warstwy papieru, ogrzali
wnętrze powietrzem i w koszyku umocowanym
pod balonem wysłali w podniebną podróż
koguta, kaczkę i barana. Lot skończył się
bezpiecznym lądowaniem i rozpoczął okres
lotów balonami. Były one stale udoskonalane
i wkrótce zaczęli latać nimi ludzie.
balon z gondolą
48
Dopiero 120 lat później zbudowano pierwszy
samolot napędzany silnikiem spalinowym. Dokona-
li tego dwaj Amerykanie, bracia Wright (czytaj: rajt).
W samolocie zamontowali silnik motocyklowy. Sa-
molot pokonał odległość 59 metrów w 12 sekund.
Bracia Wright zwiększyli moc silnika i dwa lata
później ich samolot osiągnął 60 kilometrów
na godzinę.
dwupłatowiec
Potem samoloty udoskonalano. Drewno zastąpiono stalą i metalami lekkimi.
Ulepszano system sterowania, dobierano lepsze paliwa. Zwiększano liczbę silników,
dbano o wygodę i bezpieczeństwo pilotów i pasażerów.
Dzisiaj samoloty odrzutowe mogą pokonywać tysiące kilometrów.
Utrzymują łączność radiową z całym systemem kontroli ruchu.
Zabierają na pokład setki pasażerów, zapewniają im wygodny lot.
Mogą też przewozić różne towary.