Page 53 - 890733_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz5
P. 53

Mnożenie i dzielenie liczb w zakresie 10 000


                                        Jak ułatwić sobie obliczanie w pamięci iloczynów:
                                                =
                                        2 · 30   ?        2 · 3 dziesiątki to 6 dziesiątek, czyli 60
                                                  =
                                        2 · 300   ?       2 · 3 setki to 6 setek, czyli 600
                                                    =
                                        2 · 3000   ?  2 · 3 tysiące to 6 tysięcy, czyli 6000


           1. Oblicz iloczyny w pamięci sposobem matematyczaka lub własnym.

                                                                                         =
                                                      =
                   =
             2 · 4                              3 · 3                              4 · 2
                                                       =
                    =
                                                                                          =
             2 · 40                             3 · 30                             4 · 40
                                                                                            =
                                                         =
                      =
             2 · 400                            3 · 300                            4 · 400
                                                                                              =
                        =
                                                           =
             2 · 4000                           3 · 3000                           4 · 4000
           2. Na kolejną wyprawę profesor Zaradny kupił plecak za 350 zł i dwa parasole po 50 zł.
            Ile za to zapłacił?
                                        Jak ułatwić sobie obliczanie w pamięci ilorazów:
                                                =
                                        60 : 2   ?        6 dziesiątek : 2 to 3 dziesiątki, czyli 30
                                                  =
                                        600 : 2   ?       6 setek : 2 to 3 setki, czyli 300
                                                    =
                                        6000 : 2   ?  6 tysięcy : 2 to 3 tysiące, czyli 3000

           3. Oblicz ilorazy w pamięci sposobem matematyczaka lub własnym.                                     51
                                                     =
                                                                                         =
                  =
             6 : 3                              8 : 2                              8 : 4
                    =
                                                       =
                                                                                          =
             60 : 3                             80 : 2                             80 : 4
                      =
                                                         =
                                                                                            =
             600 : 3                            800 : 2                            800 : 4
                                                                                              =
                                                           =
                        =
             6000 : 3                           8000 : 2                           8000 : 4
           4. Sześć puszek karmy dla Szczurka waży 600 g. Ile ważą dwie takie puszki? Podaj wy-
            nik w dekagramach.
           5. Wspięcie się na szczyt o wysokości 1000 m zajęło profesorowi Zaradnemu 10 minut.
            Ile minut zajęłoby mu wspięcie się na szczyt o wysokości 10 000 metrów, przy zało-
            żeniu, że wspinałby się z taką samą prędkością? Podaj wynik w godzinach i minutach.

           6. Profesor Zaradny skoczył z parasolem z wieży i opadał z prędkością 100 metrów na mi-
            nutę. Z jakiej wysokości skoczył, jeśli lot zajął mu 9 minut, a opadał ze stałą prędkością?

           7. Profesor Zaradny znalazł na skale tajemnicze zapisy. Pomóż mu odkryć, jakie liczby
            ukryły się pod tymi kształtami.

                                                                                     +
                  :      =                       :      =     ·                             =    –
          •  Czy każdy z tych zapisów ma tylko jedno rozwiązanie?
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58