Page 53 - 890733_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz5
P. 53
Mnożenie i dzielenie liczb w zakresie 10 000
Jak ułatwić sobie obliczanie w pamięci iloczynów:
=
2 · 30 ? 2 · 3 dziesiątki to 6 dziesiątek, czyli 60
=
2 · 300 ? 2 · 3 setki to 6 setek, czyli 600
=
2 · 3000 ? 2 · 3 tysiące to 6 tysięcy, czyli 6000
1. Oblicz iloczyny w pamięci sposobem matematyczaka lub własnym.
=
=
=
2 · 4 3 · 3 4 · 2
=
=
=
2 · 40 3 · 30 4 · 40
=
=
=
2 · 400 3 · 300 4 · 400
=
=
=
2 · 4000 3 · 3000 4 · 4000
2. Na kolejną wyprawę profesor Zaradny kupił plecak za 350 zł i dwa parasole po 50 zł.
Ile za to zapłacił?
Jak ułatwić sobie obliczanie w pamięci ilorazów:
=
60 : 2 ? 6 dziesiątek : 2 to 3 dziesiątki, czyli 30
=
600 : 2 ? 6 setek : 2 to 3 setki, czyli 300
=
6000 : 2 ? 6 tysięcy : 2 to 3 tysiące, czyli 3000
3. Oblicz ilorazy w pamięci sposobem matematyczaka lub własnym. 51
=
=
=
6 : 3 8 : 2 8 : 4
=
=
=
60 : 3 80 : 2 80 : 4
=
=
=
600 : 3 800 : 2 800 : 4
=
=
=
6000 : 3 8000 : 2 8000 : 4
4. Sześć puszek karmy dla Szczurka waży 600 g. Ile ważą dwie takie puszki? Podaj wy-
nik w dekagramach.
5. Wspięcie się na szczyt o wysokości 1000 m zajęło profesorowi Zaradnemu 10 minut.
Ile minut zajęłoby mu wspięcie się na szczyt o wysokości 10 000 metrów, przy zało-
żeniu, że wspinałby się z taką samą prędkością? Podaj wynik w godzinach i minutach.
6. Profesor Zaradny skoczył z parasolem z wieży i opadał z prędkością 100 metrów na mi-
nutę. Z jakiej wysokości skoczył, jeśli lot zajął mu 9 minut, a opadał ze stałą prędkością?
7. Profesor Zaradny znalazł na skale tajemnicze zapisy. Pomóż mu odkryć, jakie liczby
ukryły się pod tymi kształtami.
+
: = : = · = –
• Czy każdy z tych zapisów ma tylko jedno rozwiązanie?