Page 76 - 890733_Ja i Moja Szkola NA NOWO podr_kl3 cz5
P. 76
Telewizja i matematyka
Zadania do wspólnego rozwiązywania
Według badań polskie dziecko spędza przed ekranem
telewizora lub komputera średnio 3 godziny dziennie.
Oblicz, ile to godzin w ciągu tygodnia.
1. Obliczcie, ile czasu tygodniowo zajmuje każdemu z was oglądanie telewizji lub granie
w gry komputerowe. Porównajcie wyniki z wynikami badań. Jeśli wyniki są mniejsze
od średniego czasu, to dobrze– tak trzymajcie. Jeśli wyniki są większe od średniego
czasu, to sygnał alarmowy – przeczytajcie poniżej, czym ryzykujecie.
Spędzanie przed ekranem telewizora lub komputera
więcej niż 2 godziny dziennie zaburza sen, wpływa na
nastrój, utrudnia nawiązywanie kontaktów z rówieśni-
kami, obniża wyniki w nauce.
2. Liczba reklam telewizyjnych, które w ciągu roku ogląda dziecko, wzrosła z 20 tys.
w latach siedemdziesiątych do 40 tys. dzisiaj. O ile więcej reklam rocznie ogląda
współczesne dziecko, niż oglądali jego rodzice?
3. Telewizyjne reklamy niezdrowego jedzenia: chipsów, słodkich napojów, batoników,
74 zwiększają ryzyko nadwagi u dzieci, gdyż nie są one odporne na działanie reklamy
i proszą rodziców o kupowanie tych produktów. Jak myślicie, które dzieci są bardziej
narażone na nadwagę z tego powodu?
A. Te, które spędzają przed telewizorem więcej niż 2 godziny dziennie.
B. Te, które spędzają przed telewizorem najwyżej godzinę dziennie.
• Uzasadnijcie swoje odpowiedzi.
4. Przeczytajcie, jakie są skutki nadmiernego oglądania telewizji i korzystania z kompu-
tera i odnieście je do własnej osoby.
Skutki nadmiernego oglądania telewizji i korzystania z komputera:
1. Zmniejszenie czasu przeznaczonego na ruch i zabawę.
2. Wady wzroku, osłabienie i wady kręgosłupa.
3. Nadpobudliwość i trudności z koncentracją.
4. Obniżenie wyników w nauce.
5. Niecierpliwość, potrzeba ciągłej zewnętrznej rozrywki.
6. Ciągła chęć posiadania nowych rzeczy podsycana przez reklamy.
7. Ograniczenie kontaktów z rówieśnikami i członkami rodziny.
8. Brak czasu i chęci na inne zajęcia (sport, czytanie, własną twórczość, rozmowy itd).
• Uzupełnijcie tę listę o własne spostrzeżenia.