Page 26 - mat kl 4 cz.1
P. 26
A ja znalazłam jesz- 64 − 47 =
cze inny sposób… też
poprawny… I wolę mój
sposób od twojego. = (64 − 50) + 3 = Zamiast odejmować 47,
odejmujemy 50, czyli o 3 za dużo.
= 14 + 3 = Następnie dodajemy 3, ponieważ
wcześniej odjęliśmy o 3 za dużo.
= 17
7. Oblicz.
a) 36 − 29 b) 54 − 28 c) 71− 45 d) 53 − 36 e) 32 − 17
f ) 85 − 58 g) 97− 49 h) 48 −19 i ) 62 − 26 j ) 87 − 78
8. Zagraj z koleżanką lub kolegą w grę Powiem ci, ile musisz odjąć według następujących zasad:
• Wybieramy liczby do odejmowania, na przykład 3, 5 i 8.
• Pierwsza osoba podaje dowolną liczbę dwucyfrową i liczbę, którą druga osoba musi odjąć,
na przykład 37 i 3.
• Druga osoba podaje wynik odejmowania 37 − 3, czyli 34, i wybiera liczbę, którą pierwsza osoba
powinna odjąć, na przykład 5.
• Pierwsza osoba podaje wynik odejmowania 34 − 5, czyli 29, i wybiera liczbę, którą druga osoba
musi odjąć, na przykład 3.
• Kontynuujemy odejmowanie na zmianę.
• Rundę przegrywa osoba, która poda błędny wynik, lub ta, która nie może już podać liczby
do kolejnego odjęcia (na przykład wynik jej odejmowania to 2, a ponieważ jest to liczba
mniejsza i od 3, i od 5, i od 8, to dalsze odejmowanie nie jest w tej rundzie możliwe).
Zadania
1 Oblicz najwygodniejszym dla siebie sposobem.
a) 15 − 8 b) 17 − 9 c) 12 − 4 d) 14 − 9
e) 42 − 8 f ) 35 − 7 g) 24 − 6 h) 65 − 9
Opowiedz, jaki sposób okazał się dla ciebie najwygodniejszy. A może było ich kilka?
24