Page 25 - mat kl 4 cz.1
P. 25
5. Oblicz.
a) 80 − 28 b) 40 − 34 c) 70 − 35 d) 60 − 17 e) 30 − 18
f ) 90 − 56 g) 80 − 31 h) 40 − 12 i ) 60 − 49 j ) 100 − 47
Przykład 2
Jak w pamięci od 46 odjąć 25?
46 − 25 = To jest łatwe: od 40 odejmujemy 20 i od 6 odejmujemy 5.
= 21
6. Wykonaj odejmowanie.
a) 67 − 14 b) 58 − 26 c) 74 − 43 d) 86 − 36 e) 47 − 21
f ) 93 − 42 g) 89 − 63 h) 66 − 55 i ) 38 − 18 j ) 78 − 27
Przykład 3
Obliczmy różnicę: 64 − 47.
Tego typu różnice najtrudniej obliczać w pamięci. Możemy to robić w następujący sposób:
64 − 47 = Od 64 łatwo jest odjąć liczbę 44.
= (64 − 44) − 3 = Zamiast od razu odejmować 47, można więc
= 20 − 3 = najpierw odjąć 44 i potem jeszcze 3 (bo 47 to 44 i 3).
= 17
Hmm… ja mam 64 − 47 =
inny pomysł, = (64 − 40) − 7 = Od 64 odejmujemy najpierw pełne
zrobiłabym tak… dziesiątki drugiej liczby,
= 24 − 7 =
a potem jedności drugiej liczby.
= (24 − 4) − 3 = Od 24 łatwo jest odjąć 4, potem
pozostaje do odjęcia jeszcze 3
= 20 − 3 =
(bo 7 to 4 i 3 ).
= 17
23