Page 10 - mat kl 4 cz.2
P. 10
3. Jaki ułamek figury zamalowano?
a ) b ) c )
d ) e ) f )
g ) h ) i )
Ciekawe! 4. Narysuj cztery prostokąty o bokach długości 2 cm i 3 cm.
Starożytni Egipcjanie znali tyl- 1 5 7
6
3
ko ułamki proste, czyli ułamki Pokoloruj: pierwszego, drugiego, 12 trzeciego
o liczniku równym 1. Każdą inną i 9 czwartego.
liczbę pokazującą część przed- 24
stawiali w postaci sumy ułam-
ków prostych. 5. Narysuj odcinek o długości 7 cm w pozycji poziomej i podziel go
1 1 1 1 3
Ułamki , , , , … często wła-
2 3 4 5 na dwie części tak, aby lewa część stanowiła całego odcinka.
śnie z tego powodu nazywa się 7
też ułamkami egipskimi.
6. Na kartce papieru w kratkę wspólnie z koleżanką lub kolegą
3
narysujcie 10 różnych figur i pokolorujcie każdej z nich.
5
Zanim zaczniecie rysować, zastanówcie się, jakie wymiary
i jaki kształt powinna mieć figura, aby łatwo było pokolorować
taką jej część.
Zadania
1 Zapisz w zeszycie po trzy różne ułamki, których:
a) mianownik jest równy 7, b) licznik jest równy 3,
c) licznik jest o 4 mniejszy od mianownika, d) licznik jest 2 razy mniejszy od mianownika,
e) suma licznika i mianownika wynosi 10, f ) iloczyn licznika i mianownika wynosi 32.
8