Page 9 - mat kl 4 cz.2
P. 9
2 4 5 1 3
1. Odczytaj ułamki: , , , , .
3 9 8 7 5
Dlatego, że ułamek to część całości. Czyli: dwie części. Jakie? Trzecie.
Dlaczego dwie trzecie, a nie
na przykład: dwa, trzy?
2. Zapisz podany ułamek za pomocą cyfr.
a) pięć szóstych b) dziesięć dwunastych c) cztery ósme
d) siedem dwudziestych e) jedna trzecia f ) sześć siódmych
W zapisie ułamka zwykłego wyróżniamy: licznik – liczbę nad kreską, mianownik – liczbę pod kreską
i oddzielającą je kreskę ułamkową.
licznik
3
4 kreska ułamkowa
mianownik
Mianownik pokazuje, na ile równych części podzielono całość, a licznik – ile tych części wzięto.
Przykład 1
Określmy, jaki ułamek kwadratu zamalowano.
Kwadrat podzielono na 8 równych części. Zamalowano 6 z 8 części,
6 6
czyli . Mówimy, że zamalowana część stanowi całego kwadratu.
8 8
7