Page 100 - mat kl 5 cz.1
P. 100
Przykład 1
Obliczmy podaną różnicę.
4 2 5 1
a) – b) 6 – 2
5 3 6 4
2
4
a) – = Ustalamy wspólny mianownik dla obu ułamków. Najmniejszym jest liczba 15.
5 3
= 12 – 10 = Sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika.
15 15
= 2 Odejmujemy liczniki, a wspólny mianownik przepisujemy bez zmiany.
15
Aby widoczne było sprowadzanie ułamków do wspólnego
mianownika, powyższe czynności możemy zapisać 4 · 3 – 2 · 5 = 12 – 10 = 2
w następujący sposób (w praktyce rozszerzanie pokazane 5 · 3 3 · 5 15 15 15
strzałkami wykonujemy w pamięci):
1
1
5
5
b) 6 – 2 = Najmniejszym wspólnym mianownikiem ułamków i jest 12.
6
4
6
4
10 3
= 6 – 2 = Sprowadzamy części ułamkowe do wspólnego mianownika.
12 12
= 4 7 Odejmujemy części całkowite oraz części ułamkowe.
12
Powyższe odejmowanie można zapisać w następujący sposób · 2 · 3
7
3
(w praktyce rozszerzanie pokazane strzałkami wykonujemy 6 5 – 2 1 = 6 10 – 2 12 = 4 12
12
w pamięci): 6 · 2 4 · 3
1. Oblicz podane różnice. W tym celu
sprowadź ułamki do wspólnego Miałaś rację, że sprowadzenie Nietrudno
mianownika. Wyniki podaj w najprostszej do wspólnego mianownika było się
tego
przyda się też przy odejmowaniu.
postaci. domyślić
3
3
3
a) – 2 b) 2 – 1 2 c) 1 – 7
4 5 7 5 5 10
5 1 3 1 1 1
– 7 – 2 4 –
6 8 4 6 3 2
5
3
7 – 2 5 – 2 1 5 – 1 2
9
8
8
4
3
5
98