Page 100 - mat kl 5 cz.1
P. 100

Przykład 1

          Obliczmy podaną różnicę.
             4    2               5    1
          a)   –             b)  6  – 2
             5    3               6    4


                  2
             4
          a)   –   =         Ustalamy wspólny mianownik dla obu ułamków. Najmniejszym jest liczba 15.
             5    3
             =  12  –  10  =  Sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika.
                15   15
             =   2           Odejmujemy liczniki, a wspólny mianownik przepisujemy bez zmiany.
                15


               Aby widoczne było sprowadzanie ułamków do wspólnego
             mianownika, powyższe czynności możemy zapisać                      4  · 3  –  2  · 5  =  12  –  10  =   2
             w następujący sposób (w praktyce rozszerzanie pokazane             5  · 3  3  · 5  15  15  15
             strzałkami wykonujemy w pamięci):



                    1
                                                                                      1
                                                                                  5
               5
          b)  6  – 2  =        Najmniejszym wspólnym mianownikiem ułamków   i   jest 12.
               6
                    4
                                                                                  6
                                                                                      4
                10     3
             = 6  – 2  =  Sprowadzamy części ułamkowe do wspólnego mianownika.
                12    12
             = 4  7          Odejmujemy części całkowite oraz części ułamkowe.
                12
               Powyższe odejmowanie można zapisać w następujący sposób             · 2    · 3
                                                                                                              7
                                                                                                       3
             (w praktyce rozszerzanie pokazane strzałkami wykonujemy            6 5    – 2 1    = 6 10  – 2 12  = 4 12
                                                                                                12
             w pamięci):                                                         6  · 2  4  · 3


       1.    Oblicz podane różnice. W tym celu
             sprowadź ułamki do wspólnego                        Miałaś rację, że sprowadzenie        Nietrudno
             mianownika. Wyniki podaj w najprostszej             do wspólnego mianownika              było się
                                                                                                      tego
                                                                 przyda się też przy odejmowaniu.
             postaci.                                                                                 domyślić 
                3
                                                   3
                                 3
             a)   –  2       b) 2  – 1 2       c)  1  –   7
                4   5            7     5           5    10
                5   1            3     1           1    1
                  –             7  – 2            4  –
                6   8            4     6           3    2
                                 5
                                                   3
                7  –  2         5  – 2 1          5  – 1 2
                9
                                                   8
                                 8
                                       4
                    3
                                                         5
                                        98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105