Page 96 - mat kl 5 cz.1
P. 96
2.8 Dodawanie ułamków o różnych mianownikach
Podejmij temat
Nie mogę wyjść na
dwór, jestem chory.
Mama mówi,
że temperatura
wzrosła mi
1
o 2 stopnia...
2
1
Masz o 2 stopnia
2
więcej niż normalnie?
Temperatura ciała zdrowego człowie- To znaczy ile?
6
ka wynosi 36 10 stopnia. Czy wiesz, ile
stopni wskazał termometr chorego
chłopca?
1 2
5 3 1
Zaznaczamy prostokąta i (na osobnym rysunku)
5
2 tego samego prostokąta.
14444244443
123
3
1 2
5 3
Oba ułamki zaznaczone na jednym rysunku
14444244443
123
wyglądają tak, jak pokazano na rysunku obok.
3 10 1 2
15 15 Aby zobrazować dodawanie ułamków i ,
3
5
1 + 2 prostokąt podzieliliśmy dodatkowo na
14444244443
123
5 3 15 równych części, ponieważ NWW(5, 3) = 15.
3
Na ostatnim rysunku niebieskiej części odpowiada ułamek 15 , a żółtej części odpowiada ułamek 10 .
15
1
2
Zauważmy, że wyjściowe ułamki i sprowadzono do wspólnego mianownika.
3
5
Sumę tych ułamków można odczytać z rysunku – wynosi ona 13 , ale ułamki o wspólnym mianowniku
15
potrafimy już dodawać bez pomocy rysunku.
Aby dodać ułamki o różnych mianownikach, postępujemy zatem w następujący sposób:
2
1 + = 3 + 10 = 13 .
5 3 15 15 15
94