Page 12 - mat kl 5 cz.1
P. 12
P
1.2
1.2 Porównywanie liczb. Oś liczbowaorównywanie liczb. Oś liczbowa
Podejmij temat Imię Cena auta (zł)
Piotr 48 500
Anna 124 300
Roman 53 800
Pewnego dnia w salonie sprze-
dano cztery samochody. W ta- Renata 48 900
beli podano imiona klientów
i ceny kupionych aut.
Kto zapłacił więcej:
a) pan Piotr czy pani Anna,
b) pan Roman czy pani Renata,
c) pani Renata czy pan Piotr?
Jeśli pamiętasz z klasy czwartej, jak się porównuje liczby naturalne, to z pewnością rozwiązanie powyż-
szego zadania nie sprawiło ci kłopotu.
Przypomnijmy, jak porównujemy liczby.
Jeżeli dwie liczby nie mają tyle samo cyfr, to większa jest ta liczba, która ma więcej cyfr,
np. 124 300 > 48 500.
Jeżeli dwie liczby mają tyle samo cyfr, to porównujemy kolejno ich cyfry w tych samych rzędach
(zaczynając od lewej strony), np. 48 900 < 53 800, 48 900 > 48 500.
1. Podane liczby przepisz do zeszytu i porównaj.
Zamiast pytajnika wstaw znak < lub >.
a) 52 703 ? 645 200 b ) 800 000 ? 80 000
c) 25 378 499 ? 325 378 499 d ) 793 555 ? 812 234
e) 17 128 326 ? 13 854 900 f ) 2 794 356 ? 2 784 356
Czy pamiętasz? Rysunek przedstawia oś liczbową.
Oś liczbowa to prosta (nie ma
początku ani końca) z zaznaczo- odcinek
a
nym zwrotem oraz z punktami jednostkowy
oznaczonymi liczbami (współ- 0 1 6 zwrot
rzędnymi punktu), o ustalonym punkt punkt
odcinku jednostkowym. o współrzędnej 0 o współrzędnej 6
10