Page 13 - mat kl 5 cz.1
P. 13
Przypomnijmy, w jaki sposób umieszczamy na osi liczbowej punkty o dużych współrzędnych.
Przykład 1
Zaznaczmy na osi liczbowej punkty o podanych współrzędnych.
a) 300, 900, 1500, 2400 b ) 7564, 7568, 7570, 7575
a) Aby na jednej osi udało nam się zmieścić zarówno punkt o współrzędnej 300, jak i punkt
o współrzędnej 2400, musimy wybrać bardzo małą jednostkę – taką, żeby np. w odcinku
o długości 1,5 cm mieściło się 300 jednostek.
0 300 900 1500 2400
b) Skrajne punkty (o najmniejszej i największej współrzędnej, czyli 7564 i 7575) dzieli tylko
11 jednostek, dlatego w tym przypadku za jednostkę możemy przyjąć odcinek o długości 1 cm.
Na tej osi – inaczej niż w punkcie a) – nie będziemy zaznaczać punktu zerowego.
7564 7568 7570 7575
2. Narysuj oś liczbową i zaznacz na niej punkty o podanych współrzędnych. Pamiętaj o dobraniu
odpowiedniej jednostki.
a) a = 4000, B = 6000, C = 10 000, D = 18 000
b) E = 2997, F = 3000, G = 3003, H = 3005
Zadania
1 Skorzystaj z danych umieszczonych na początku tematu 1.1 (Podejmij temat) i odpowiedz na
pytania.
a) Który rower jest najtańszy, a który najdroższy?
b) Który skuter jest najtańszy, a który najdroższy?
c) Czy najdroższy rower jest tańszy od najtańszego skutera?
d) Zapisz wszystkie ceny w kolejności od najniższej do najwyższej.
2 W każdej z poniższych liczb jedna cyfra jest nieznana. Zapisz te liczby w kolejności
od największej do najmniejszej.
5460 ? 56 ? 64 542 ? 3 5462 ? 57 ? 26 543 ? 8
11