Page 159 - mat kl 5 cz.1
P. 159
3. Jaki ułamek kwadratu zamalowano?
6
a) b) c) d) e) b) 6 % = 100 Zapis wynika z faktu, że 6% to 6 ze 100 części.
6 3 3
100 = 50 Po skróceniu ułamka otrzymujemy, że 6 % = 50 .
6
6 % = 100 = 0,06 Do zapisu procentu w postaci dziesiętnej wykorzystujemy ułamek zwykły
100 % 50 % 25 % 10 % 1% przed skróceniem.
4. Przedstaw podany procent w postaci ułamka zwykłego
(pamiętaj o skróceniu) oraz w postaci dziesiętnej.
• 100 % to całość
a) 50 % b) 10 % c) 1% d) 20 % • 50 % to połowa
e) 5 % f ) 30 % g) 3 % h) 100 % • 25 % to ćwierć
Przykład 2
Przedstawmy podany ułamek w postaci procentów.
a) 1 b ) 0,9
2
a) 1 = 50 = Rozszerzamy ułamek do mianownika 100.
2 100
= 50 % Zapisujemy ułamek w postaci procentu.
b) 0,9 = 0,90 = Zapisujemy ułamek tak, żeby występowały w nim części setne.
= 90 % Zapisujemy ułamek w postaci procentu.
5. Zapisz podany ułamek w postaci procentów.
1
99
7
1
a) 10 b) 1 c) 100 d) 100 e) 20
4
f ) 0,35 g) 0,3 h) 0,75 i ) 0,5 j ) 0,8
Przykład 3
Obliczmy podany procent liczby 70.
a) 50 % b) 25 % c) 10 % d) 1% e) 30 %
a) Skoro 50 % to połowa, więc 50 % liczby 70 to 35.
b) Skoro 25 % to ćwierć, więc 25 % liczby 70 to 70 : 4 = 17,5.
157