Page 160 - mat kl 5 cz.1
P. 160
c) Skoro 10 % to 1 , więc 10 % liczby 70 to 70 : 10 = 7.
10
1
d) Skoro 1% to 100 , więc 1% liczby 70 to 70 : 100 = 0,7.
e) Sposób I
Wiemy już, że 10 % liczby 70 to 7. Ponieważ 30 % = 3 · 10 %, to 30 % liczby 70 wynosi 3 · 7 = 21.
Sposób II
30 % = 30 = 3 Zapisujemy 30 % w postaci ułamka.
100 10
3
3
30 % liczby 70 to 10 liczby 70. Zamiast 30 % liczby 70 obliczamy 10 liczby 70.
3
· 70 = 21 Ułamek liczby obliczamy, mnożąc ułamek przez tę liczbę.
10
6. Oblicz.
a) 50 % kwoty 30 zł b) 25 % długości 80 cm c) 10 % masy 200 dag d) 50 % kwoty 1 zł
10 % kwoty 30 zł 10 % długości 80 cm 30 % masy 200 dag 1% długości 3 m
80 % kwoty 30 zł 40 % długości 80 cm 75 % masy 200 dag 10 % masy 25 dag
Zadania
1 Spójrz na zamalowaną część figury. Jaki to ułamek figury? A jaki to jej procent?
a) b ) c ) d )
e) f ) g ) h )
2 W klasie Va jest 32 uczniów.
a) Na poniedziałkowej lekcji matematyki obecnych było 100 % uczniów. Ilu uczniów było na tej lekcji?
b) Oceny bardzo dobre otrzymało 50 % uczniów. Ilu uczniów otrzymało piątki?
c) Jasne włosy ma 25 % uczniów tej klasy. Ilu to uczniów?
3 Wieś Kowalewo liczy 464 gospodarstwa. W 25 % gospodarstw hodowane są indyki, w 50 % kaczki,
a w 100 % – kury. W ilu gospodarstwach hodowane są indyki, w ilu hoduje się kaczki, a w ilu – kury?
158