Page 158 - mat kl 5 cz.1
P. 158
3. Jaki ułamek kwadratu zamalowano?
a) b) c) d) e)
100 % 50 % 25 % 10 % 1%
Jak wynika z ćwiczenia 3, określony procent to pewna część danej wielkości. Zapis z użyciem symbolu %
to jeden ze sposobów przedstawiania ułamka.
100
100% danej wielkości to 100 ze 100 części, czyli jest to 100 tej wielkości.
50
50% danej wielkości to 50 ze 100 części, czyli jest to tej wielkości.
100
25
25% danej wielkości to 25 ze 100 części, czyli jest to 100 tej wielkości.
10
10% danej wielkości to 10 ze 100 części, czyli jest to tej wielkości.
100
1
1% danej wielkości to 1 ze 100 części, czyli jest to 100 tej wielkości.
Procent oznacza zatem ułamek o mianowniku 100.
Jeden procent danej wielkości to jedna setna tej wielkości. Słowo procent pochodzi od łacińskiego wyrażenia pro centum
oznaczającego: na sto.
Przykład 1
Przedstawmy podany procent w postaci ułamka zwykłego (nieskracalnego) oraz w postaci
dziesiętnej.
a) 25 % b ) 6 %
25
a) 25 % = 100 Zapis wynika z faktu, że 25% to 25 ze 100 części.
1
1
25 = Skracamy otrzymany ułamek i dostajemy, że 25 % = .
100 4 4
25
25 % = = 0,25 Do zapisu procentu w postaci dziesiętnej wykorzystujemy ułamek zwykły
100
przed skróceniem.
156