Page 48 - mat kl 5 cz.1
P. 48
Teraz nauczymy się rozwiązywać równania, w których niewiadomą jest dzielna lub dzielnik.
Przeczytaj dialog żaglówek.
Działanie opisujące tę sytuację można : 4
Dużo się dziś Ja przepłynęłam przedstawić za pomocą grafu lub równania,
napływałam! 4 razy krótszy x
dystans niż ty – w którym x oznacza liczbę kilometrów, które 12
tylko 12 km. przepłynęła łódka z zielonym żaglem.
x : 4 = 12
: 4
Działaniem odwrotnym do dzielenia jest
mnożenie. 48 12
∙ 4
x = 12 ∙ 4
x = 48
Obliczyliśmy, że zielona żaglówka przepłynęła 48 km.
Przykład 6
Rozwiążmy równanie, w którym nieznaną liczbą jest dzielnik: 96 : x = 8.
: x
96 : x = 8 Do tego działania zapiszmy działanie odwrotne, jak pokazano
na grafie.
96 8
8 ∙ x = 96 Tego typu równanie występowało w przykładzie 4. Podobnie jak ∙ x
tam, tu również wykorzystajmy prawo przemienności mnożenia. ∙ 8
x ∙ 8 = 96 Zapiszmy jeszcze raz działanie odwrotne, zgodnie z grafem. x 96
x = 96 : 8 Wykonajmy dzielenie. : 8
x = 12
2. Rozwiąż równania.
a) x − 25 = 41 b ) 64 − x = 23 c ) x : 9 = 8 d ) 66 : x = 11
x − 138 = 200 72 − x = 45 x : 4 = 25 132 : x = 4
x − 367 = 133 457 − x = 281 x : 26 = 53 540 : x = 15
46