Page 45 - mat kl 5 cz.1
P. 45
1.10 Równania
P
Podejmij tematodejmij temat Ja się cieszę, że wreszcie
będziemy się tego uczyć.
Mój tata mówi, że
często łatwiej rozwiązać
Nie mam pojęcia, co się robi zadanie, jak się już zna
z tymi jakimiś równaniami. równania J
Po co tam są te iksy?
Przeczytaj, co powiedziała Ola swojej koleżance Izie. + 26
Działanie pokazujące, ile stron książki przeczytała Iza,
Przeczytałam o 26 stron więcej można przedstawić za pomocą grafu. 44
niż ty. Przeczytałam już 44 strony!
+ 26
Aby uzupełnić graf, należy wykonać działanie 44
odwrotne do dodawania, czyli odejmowanie.
– 26
+ 26
Wykonujemy zatem działanie wskazane przez
dolną strzałkę i wpisujemy wynik. 18 44
– 26
Obliczyliśmy, że Iza przeczytała 18 stron książki.
Zamiast rysowania grafu opisującego powyższą sytuację można zastosować zapis: + 26 = 44
Aby obliczyć nieznany składnik, należy wykonać działanie odwrotne, czyli odejmowanie: = 44 – 26
Z ostatniego zapisu wynika, że w okienku powinna się znaleźć liczba 18: = 18
Jeszcze inny zapis, zamiast grafu i zamiast działania z okienkiem, może wyglądać tak: x + 26 = 44
Litera x odgrywa w tym zapisie taką samą rolę, jak w poprzednim zapisie okienko , i oznacza liczbę
stron, które przeczytała Iza.
Zapis x + 26 = 44 nazywamy równaniem, a literę x w tym równaniu – niewiadomą.
Polecenie rozwiąż równanie oznacza, że należy znaleźć taką liczbę, aby po wstawieniu jej do równania
zamiast litery x otrzymać równość prawdziwą. Tę znalezioną liczbę nazywamy rozwiązaniem równania.
43