Page 19 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
        P. 19
     3.   Narysuj dwie proste równoległe i zmierz odległość między nimi.
          4.   Jaka jest odległość między prostymi pokrywającymi się?
          Zadania
           1   Narysuj prostą p i zaznacz:
               a)  punkt A w odległości 2 cm od prostej p,       b) punkt B w odległości 3,5 cm od prostej p,
               c)  punkt C w odległości 42 mm od prostej p,      d) punkt D w odległości 0,15 dm od prostej p,
               e)  punkt e w odległości 0 cm od prostej p.
           2   Dla każdego wierzchołka trójkąta ABC zmierz jego odległość          C                               B
               od przeciwległego boku.
           3   Działka ma kształt prostokąta o wymiarach 15 m  20 m.
               W samym jej środku (czyli w punkcie przecięcia się
               przekątnych tego prostokąta) posadzono orzech włoski.
               Naszkicuj plan tej działki. Jakie są odległości tego drzewa
               do każdego boku działki (czyli do ogrodzenia)?
                                                                                             A
           4   Przerysuj do zeszytu figurę                       C
               przedstawioną na rysunku obok.
               Narysuj odpowiednie odcinki
               i zmierz odległości punktu p            D                   B
               od boków figury.                                 p
           5   Przerysuj do zeszytu poniższą
               figurę. Zmierz odległości między
               odcinkami równoległymi: pr i ts                   A                       Odległość między odcinkami
               oraz rs i pt.                                                             równoległymi mierzymy tak
                                                                                         samo jak odległość między
                              t                                    s                     prostymi równoległymi. Jeżeli
                                                                                         odcinki są za krótkie, aby nary-
                                                                                         sować pomiędzy nimi odcinek
                                                                                         prostopadły, rysujemy proste, na
                                                                                         których leżą te odcinki, a następ-
                      p                                    r                             nie mierzymy odległość między
                                                                                         tymi prostymi.
                                                                                  17





