Page 16 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 16
10. Sprawdź, czy odcinki są prostopadłe.
a) b) c) d)
11. Narysuj dwa odcinki równoległe i dwa odcinki prostopadłe.
Zadania
1 Sprawdź, które boki poniższej łamanej są 5 Narysuj prostą m. Zaznacz cztery dowolne
równoległe, a które – prostopadłe. punkty: A, B, C, D, które nie leżą na
g prostej m. Przez punkty A i B poprowadź
K j proste a i b równolegle do m, a przez
punkty C i D – proste c i d prostopadle
B A I h F e do m. Co możesz powiedzieć o wzajemnym
położeniu prostych: a, b, c, d?
C D 6 Narysuj kwadrat ABCD i jego przekątne.
Wypisz wszystkie pary odcinków
2 Które pary prostych są prostopadłe, a które prostopadłych znajdujące się na twoim
– równoległe? Odpowiedź zapisz w zeszycie rysunku.
za pomocą odpowiednich symboli.
e g 7 Narysuj łamaną otwartą złożoną z sześciu
odcinków, taką że każdy kolejny jej bok
b jest prostopadły do poprzedniego. Oznacz
c literami wierzchołki tej łamanej. Wypisz
f wszystkie pary odcinków równoległych
a widoczne na rysunku.
d
8 Znajdź w internecie rysunki pokazujące
3 Narysuj proste k, l, m, takie że k ǁ l i l ǁ m. złudzenia optyczne dotyczące równoległości
Jak są położone względem siebie lub prostopadłości. Przerysuj jeden z nich
proste k i m? do zeszytu.
4 Narysuj proste p, r, s, takie że p r i r s. 9 Ile najmniej odcinków równoległych
Jak są położone względem siebie należy narysować, żeby otrzymać sześć par
proste p i s? odcinków równoległych?
14