Page 55 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 55
4.12 Trapez
Podejmij temat
D C D C D C
A B B
Przyjrzyj się zaznaczonym figurom. A
Czy dostrzegasz ich wspólne cechy? A B
1. Narysuj czworokąt, którego długości boków są różne, ale dwa boki są równoległe. Porównaj swój
rysunek z rysunkami wykonanymi przez inne osoby w klasie.
D C
Trapez to czworokąt, który ma co najmniej jedną
parę boków równoległych.
A B
AB || DC
D C
Boki równoległe nazywamy podstawami trapezu, ramiona podstawy
a pozostałe boki – ramionami trapezu. trapezu trapezu
A B
2. Narysuj trapez ABCD. Kolorem czerwonym zaznacz podstawy, niebieskim – ramiona tego
trapezu, a zielonym – jego przekątne.
3. Spośród poniższych czworokątów wybierz trapezy. Wykorzystaj linijkę i ekierkę.
I II III IV V
VII IX
VI VIII X
53