Page 60 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 60
3. Oceń prawdziwość podanych zdań. Zapisz w zeszycie literę P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F,
jeśli jest fałszywe.
a) Każdy prostokąt jest kwadratem. b) Każdy kwadrat jest rombem.
c) Każdy romb jest prostokątem. d) Każdy romb jest kwadratem.
e) Każdy równoległobok jest trapezem. f ) Każdy trapez jest prostokątem.
g) Każdy prostokąt jest trapezem. h) Każdy kwadrat jest trapezem.
i ) Każdy równoległobok jest trapezem j) Każdy kwadrat jest trapezem
równoramiennym. prostokątnym.
Zadania
1 Narysuj trapez, którego ramiona i górna podstawa mają tę samą długość, a kąt przy podstawie
ma 90°. Jaka figura powstała?
2 Narysuj równoległobok, którego jeden z kątów ma 90°. Co to za czworokąt? Podaj jego
własności.
3 Jaki czworokąt otrzymasz, jeżeli narysujesz romb, którego jeden z kątów będzie miał 90°? Wypisz
własności dowolnego rombu i otrzymanego czworokąta. Podkreśl te, które są wspólne dla obydwu
czworokątów.
4 Wykonaj diagram podobny do tego ze s. 57, w którym znajdą się następujące nazwy wielokątów:
trapezy, trapezy prostokątne, trapezy równoramienne, prostokąty.
5 W którym czworokącie przekątne zawsze przecinają się pod kątem prostym?
A. W równoległoboku. B. W prostokącie.
C. W trapezie równoramiennym. D. W rombie.
6 W którym czworokącie przeciwległe kąty nie mają takiej samej miary?
A. W prostokącie niebędącym kwadratem.
B. W równoległoboku niebędącym rombem.
C. W trapezie prostokątnym niebędącym prostokątem.
D. W rombie niebędącym kwadratem.
7 Jaki czworokąt otrzymasz, jeśli narysujesz trapez, który ma dwie pary boków równoległych
i dodatkowo:
a) nie jest on trapezem prostokątnym, a jego podstawy są równej długości,
b) nie jest trapezem prostokątnym, a wszystkie jego boki są równej długości,
c) jest także trapezem prostokątnym, a sąsiednie boki są różnej długości?
58