Page 56 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 56
4. Narysuj trapez, którego:
a) podstawa górna ma 3 cm, a dolna 5 cm,
Czasami, np. w celu doprecyzo- b) podstawa górna ma 55 mm, a dolna 3,5 cm,
wania opisu rysunku, używamy c) ramiona mają długości 3 cm i 4 cm,
pojęć: podstawa dolna, pod- d) jedno z ramion jest prostopadłe do obu podstaw,
stawa górna trapezu. e) ramiona mają taką samą długość, równą 5 cm.
D C
Trapez prostokątny to trapez, którego co najmniej jedno ramię
jest prostopadłe do podstaw.
A B
AD AB i AD DC
D C
Trapez równoramienny to trapez, którego ramiona są równej
długości.
A B
|AD| = |BC|
5. Narysuj dowolny trapez równoramienny i dowolny trapez prostokątny.
6. Narysuj trapez prostokątny, którego podstawy mają długości 4 cm i 5 cm.
7. Przyjrzyj się rysunkom i odpowiedz na pytania.
I II III IV
V VI VII
Każdy prostokąt (a więc i kwa- Które figury są:
drat) oraz każdy równoległobok a) trapezami,
(a więc i romb) jest szczególnym b) trapezami równoramiennymi,
przypadkiem trapezu. c) trapezami prostokątnymi?
54