Page 9 - 880887_MATEMATYKA_kl-5_cz-2
P. 9

1.   Odpowiedz na pytania i wykonaj polecenie.
               a) Ile prostych można poprowadzić przez jeden punkt?
               b) Ile prostych można poprowadzić przez dwa różne punkty?
               c)   Narysuj trzy różne punkty, które będą położone tak, aby można było poprowadzić przez nie
                  dokładnie jedną prostą.


          2.   Zaznacz sześć różnych punktów: A, B, C, D, E, F, a następnie narysuj:
               a) prostą przechodzącą przez punkty A i B,
               b) półprostą CD,
               c)  odcinek EF.


                                                                                                                a
          3.   Wypisz wszystkie odcinki leżące na
               prostej a oraz te półproste, do których                                          B    E
               należy punkt C.                                      A       D    C


          4.   Na wyspie znajdują się cztery domy. Każde
               dwa domy łączy ścieżka biegnąca wzdłuż
               linii prostej. Innych ścieżek nie ma.

               a) Ile ścieżek jest na tej wyspie?
               b)  Narysuj w zeszycie cztery punkty – tak
                  jak są one rozmieszczone na wyspie.
                  Ile możesz narysować odcinków
                  łączących każde dwa punkty spośród
                  tych czterech?
               c)   Zmierz odległości między każdymi
                  dwoma narysowanymi domami (między
                  zaznaczonymi punktami).



                 Długość odcinka oznaczamy za pomocą pionowych kresek (np. długość
               odcinka AB oznaczamy |AB|) lub małą literą alfabetu, np. a. Na rysunku jest                    B
               ona zapisana nad lub pod odcinkiem, zwykle w pobliżu jego środka.                 a
                                                                                    A
                Dla uproszczenia zamiast „odcinek ma długość 5 cm” czy „długość odcinka
               wynosi 5 cm” będziemy często pisać „odcinek ma 5 cm”.


          5.   Narysuj odcinek o podanej długości.

               a) |AB| = 3 cm                                    b) |CD| = 3 cm 7 mm
                          3
               c)  |EF| = 5  cm                                  d) a = 4,6 cm
                          5
               e)  b = 0,4 dm                                    f  ) c = 0,28 dm




                                                                                  7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14