Page 9 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 9
1. Odpowiedz na pytania i wykonaj polecenie.
a) Ile prostych można poprowadzić przez jeden punkt?
b) Ile prostych można poprowadzić przez dwa różne punkty?
c) Narysuj trzy różne punkty, które będą położone tak, aby można było poprowadzić przez nie
dokładnie jedną prostą.
2. Zaznacz sześć różnych punktów: A, B, C, D, e, F, a następnie narysuj:
a) prostą przechodzącą przez punkty A i B,
b) półprostą CD,
c) odcinek eF.
a
3. Wypisz wszystkie odcinki leżące na
prostej a oraz te półproste, do których B e
należy punkt C. A D C
4. Na wyspie znajdują się cztery domy. Każde
dwa domy łączy ścieżka biegnąca wzdłuż
linii prostej. Innych ścieżek nie ma.
a) Ile ścieżek jest na tej wyspie?
b) Narysuj w zeszycie cztery punkty – tak
jak są one rozmieszczone na wyspie.
Ile możesz narysować odcinków
łączących każde dwa punkty spośród
tych czterech?
c) Zmierz odległości między każdymi
dwoma narysowanymi domami (między
zaznaczonymi punktami).
Długość odcinka oznaczamy za pomocą pionowych kresek (np. długość
odcinka AB oznaczamy |AB|) lub małą literą alfabetu, np. a. Na rysunku jest B
ona zapisana nad lub pod odcinkiem, zwykle w pobliżu jego środka. a
A
Dla uproszczenia zamiast „odcinek ma długość 5 cm” czy „długość odcinka
wynosi 5 cm” będziemy często pisać „odcinek ma 5 cm”.
5. Narysuj odcinek o podanej długości.
a) |AB| = 3 cm b) |CD| = 3 cm 7 mm
3
c) |eF| = 5 cm d) a = 4,6 cm
5
e) b = 0,4 dm f ) c = 0,28 dm
7