Page 11 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 11
2 Ile punktów wspólnych mają odcinki AB i BC?
A B C
3 Dany jest odcinek AB o długości 6,2 cm. Jaką długość ma
odcinek, który od odcinka AB jest:
a) 2 razy dłuższy, b) o 5 cm dłuższy,
c) o 3,4 cm krótszy, d) o 7,2 cm dłuższy,
e) 2 razy krótszy, f ) o 1 cm 3 mm krótszy,
g) o 25 mm dłuższy, h) o 50% dłuższy?
4 Które z wielkich drukowanych liter alfabetu mają kształt
łamanej? Narysuj je.
5 Łamana otwarta ABCDeFghI o długości 28 cm ma
wszystkie boki równe. Jaka jest długość każdego jej boku?
6 Łamana o długości 45 cm ma pięć wierzchołków. Pierwszy
jej bok ma 3 cm, drugi jest od niego dwa razy dłuższy,
a pozostałe są tej samej długości. Podaj długości boków tej
łamanej. Rozważ dwa rodzaje łamanych.
7 Oceń, który z odcinków jest dłuższy: AB czy CD? Następnie Ciekawe!
zmierz odcinki i zapisz ich długości. Czy udało ci się W zadaniu 7 mamy do czynie-
prawidłowo porównać długości odcinków? nia ze złudzeniem optycznym.
a) b) Można powiedzieć żartobliwie,
A B że jest to rodzaj oszustwa. Złu-
A C dzenie optyczne bowiem to
błędna ocena obrazu, jakiej do-
konuje nasz mózg pod wpływem
B D określonego użycia kolorów, li-
C D nii, kontrastu, perspektywy itp.
Opisane zjawisko powoduje,
c) A d) że obraz, który widzimy, nie jest
zgodny z rzeczywistością. Ko-
rzyści wynikające ze złudzeń
A B optycznych wykorzystujemy na
co dzień, często o tym nie wie-
C D
dząc. Jeśli np. chcemy wyszczu-
plić naszą sylwetkę, wybieramy
B ubrania w poziome czy pionowe
C D paski?
9