Page 13 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 13
Do rysowania prostych prostopadłych używamy ekierki i linijki (lub samej ekierki).
1. Sprawdź za pomocą ekierki, które z poniższych par prostych są prostopadłe. Odpowiedź zapisz
w zeszycie za pomocą symbolu prostopadłości.
e f k a c
l
b
d
2. Narysuj dwie proste k i l, które są do siebie prostopadłe.
3. Narysuj prostą m i zaznacz punkt A nienależący do niej. Narysuj prostą k prostopadłą do prostej m
i przechodzącą przez punkt A.
4. Narysuj prostą a i zaznacz na niej dwa punkty B i C. Poprowadź przez te punkty proste b i c
prostopadłe do prostej a. Czy proste b i c się przecinają?
5. Narysuj prostą a i zaznacz poza nią punkty B i C. Poprowadź proste prostopadłe do prostej a,
przechodzące przez te punkty. Ile odcinków powstało na rysunku? Zmierz te odcinki.
6. Narysuj prostą a i zaznacz punkty B i C nienależące do tej prostej. Poprowadź proste
przechodzące przez te punkty i prostopadłe do prostej a. Przez punkty B i C poprowadź prostą b.
Co można powiedzieć o tej prostej? Jak należy zaznaczyć punkty B i C, żeby proste a i b były
prostopadłe?
11