Page 10 - kl 6 cz 1
P. 10
2. Spośród podanych liczb wybierz i zapisz pary liczb, których:
a) suma wynosi 342, b) różnica wynosi 162,
c) iloczyn wynosi 832, d) iloraz wynosi 66.
164 38 52 15 278 92 990 178 16 25 4 254
Aby ustrzec się błędów w obliczeniach, warto przed wykonaniem działania oszacować jego wynik.
Przykład 3
Czy działanie zostało wykonane poprawnie? Aby odpowiedzieć na to pytanie, oszacujmy wynik.
a) 5172 + 768 = 12 852 b) 7254 – 338 = 3874
c) 51 ⋅ 32 = 512 d) 420 : 5 = 104
a) Nie, ponieważ wynik nie powinien przekroczyć liczby 6000.
b) Nie, ponieważ wynik powinien być większy niż 6000, a mniejszy niż 7000.
c) Nie, ponieważ wynik powinien być większy niż 1500 (bo 50 ⋅ 30 = 1500).
d) Nie, ponieważ wynik powinien być mniejszy niż 100 (bo 500 : 5 = 100).
3. W każdym punkcie tylko jedno działanie zostało wykonane poprawnie. Znajdź je (nie obliczaj
dokładnie, ale oszacuj wynik) i przepisz do zeszytu wraz z wynikiem.
a) 764 + 1256 = 2020 b) 1832 – 1674 = 1242
764 + 1256 = 920 1832 – 1674 = 258
764 + 1256 = 8896 1832 – 1674 = 158
c) 82 ⋅ 36 = 3612 d) 1611 : 9 = 89
82 ⋅ 36 = 2142 1611 : 9 = 179
82 ⋅ 36 = 2952 1611 : 9 = 219
Kolejnym działaniem, którego uczyliśmy się we wcześniejszych klasach, jest potęgowanie, czyli wielo-
krotne mnożenie jednakowych czynników.
tyle jednakowych czynników mnożymy
7 = 7 ⋅ 7 ⋅ 7
3
ta liczba jest wielokrotnym czynnikiem
8