Page 11 - kl 6 cz 1
P. 11

Przykład 4                                             Pamiętasz, jak odczytywało się działanie z punktu a)
                                                                   w przykładzie 4? Osiem do potęgi drugiej albo kwadrat
            Obliczmy.                                              liczby osiem.

            a) 8    2          b  ) 5 3         c  )  10 5


            a) 8  = 8 ⋅ 8 = 64
                2
            b) 5  = 5 ⋅ 5 ⋅ 5 = 125
                3
            c)  10  = 10 ⋅ 10 ⋅ 10 ⋅ 10 ⋅ 10 = 100 000
                  5



                                                                                       Oczywiście. W punkcie b)
                                                                                       czytamy: pięć do potęgi trzeciej
                                                                                       albo sześcian liczby pięć.



          4.   Oblicz:
               a)  kwadrat każdej z liczb: 1, 8, 12, 34, 40, 100,   b) sześcian każdej z liczb: 1, 2, 4, 9, 11, 30.


                                             – co najmniej 7
          Często w szkole i poza nią         – nie mniej niż 7         to 7 i więcej niż 7, czyli 7, 8, 9, 10, 11, 12, ...
          można spotkać się z takimi         – więcej niż 7
          określeniami jak:                  – ponad 7                 to 8, 9, 10, 11, 12, ...
          • co najwyżej,                     – co najwyżej 10
          • co najmniej,                     – nie więcej niż 10       to 10 i mniej niż 10, czyli 10, 9, 8, 7, 6, 5, ...
          • nie więcej niż.                  – mniej niż 10
          Co one oznaczają?                                            to 9, 8, 7, 6, 5, ...
                                             – poniżej 10


          5.   Spośród liczb: 12, 23, 31, 37, 38, 57, 63, 70, wypisz:

               a) mniejsze niż 38,
               b) nie większe niż 38,
               c)  większe niż 38,
               d) nie mniejsze niż 38,
               e)  większe niż 31 i mniejsze niż 38,
               f ) nie mniejsze niż 23 i jednocześnie nie większe niż 57.


          6.   Narysuj oś liczbową i zaznacz na niej jak najwięcej punktów o współrzędnych:

               a) nie mniejszych niż 4 (kolorem zielonym) i nie większych niż 4 (kolorem czerwonym),
               b) równych co najwyżej 6 (kolorem zielonym) i równych co najmniej 6 (kolorem czerwonym),
               c)  mniejszych niż 5 (kolorem zielonym) i nie większych niż 5 (kolorem czerwonym),
               d) większych niż 8 (kolorem zielonym) i równych co najmniej 8 (kolorem czerwonym).

                                                                                  9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16