Page 11 - kl 6 cz 1
P. 11
Przykład 4 Pamiętasz, jak odczytywało się działanie z punktu a)
w przykładzie 4? Osiem do potęgi drugiej albo kwadrat
Obliczmy. liczby osiem.
a) 8 2 b ) 5 3 c ) 10 5
a) 8 = 8 ⋅ 8 = 64
2
b) 5 = 5 ⋅ 5 ⋅ 5 = 125
3
c) 10 = 10 ⋅ 10 ⋅ 10 ⋅ 10 ⋅ 10 = 100 000
5
Oczywiście. W punkcie b)
czytamy: pięć do potęgi trzeciej
albo sześcian liczby pięć.
4. Oblicz:
a) kwadrat każdej z liczb: 1, 8, 12, 34, 40, 100, b) sześcian każdej z liczb: 1, 2, 4, 9, 11, 30.
– co najmniej 7
Często w szkole i poza nią – nie mniej niż 7 to 7 i więcej niż 7, czyli 7, 8, 9, 10, 11, 12, ...
można spotkać się z takimi – więcej niż 7
określeniami jak: – ponad 7 to 8, 9, 10, 11, 12, ...
• co najwyżej, – co najwyżej 10
• co najmniej, – nie więcej niż 10 to 10 i mniej niż 10, czyli 10, 9, 8, 7, 6, 5, ...
• nie więcej niż. – mniej niż 10
Co one oznaczają? to 9, 8, 7, 6, 5, ...
– poniżej 10
5. Spośród liczb: 12, 23, 31, 37, 38, 57, 63, 70, wypisz:
a) mniejsze niż 38,
b) nie większe niż 38,
c) większe niż 38,
d) nie mniejsze niż 38,
e) większe niż 31 i mniejsze niż 38,
f ) nie mniejsze niż 23 i jednocześnie nie większe niż 57.
6. Narysuj oś liczbową i zaznacz na niej jak najwięcej punktów o współrzędnych:
a) nie mniejszych niż 4 (kolorem zielonym) i nie większych niż 4 (kolorem czerwonym),
b) równych co najwyżej 6 (kolorem zielonym) i równych co najmniej 6 (kolorem czerwonym),
c) mniejszych niż 5 (kolorem zielonym) i nie większych niż 5 (kolorem czerwonym),
d) większych niż 8 (kolorem zielonym) i równych co najmniej 8 (kolorem czerwonym).
9