Page 14 - kl 6 cz 1
P. 14
1.2 Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych
Podejmij temat Z ilu klocków zbudowane są Nie..., takie licznie za długo by
te schody? trwało. Szybciej obliczymy tak:
Jeden, drugi, trzeci, czwarty... 5 ∙ 4 + 5 ∙ 3 + 5 ∙ 2 + 5 ∙ 1.
Ile najmniej klocków trzeba dołożyć,
żeby z tych schodów powstał prosto-
padłościan? Jak to obliczyć? Jak za-
pisać takie wyrażenie? A ile klocków
trzeba dołożyć, aby powstał sześcian?
Jeżeli w wyrażeniu arytmetycznym występuje więcej niż jedno działanie, należy te działania wykonywać
w odpowiedniej kolejności.
Przykład 1
Obliczmy wartość wyrażenia.
a) 56 – 32 + 17 b) 12 ⋅ 4 : 6 c ) 28 + 36 : 4 d) 11 ⋅ 6 – 21
3
e) 4 ⋅ 5 f ) 84 − 8 2 g ) (38 − 25) ⋅ 3 h) 4 ⋅ (56 : 7)
a) 56 – 32 + 17 = 24 + 17 = 41 Jeżeli w wyrażeniu występuje tylko dodawanie i odejmowanie
b) 12 ⋅ 4 : 6 = 48 : 6 = 8 lub tylko mnożenie i dzielenie, to działania wykonujemy w takiej
kolejności, w jakiej są one zapisane, czyli od strony lewej do
prawej.
c) 28 + 36 : 4 = 28 + 9 = 37 Jeżeli w wyrażeniu oprócz dodawania i odejmowania występuje
d) 11 ⋅ 6 − 21 = 66 − 21 = 45 mnożenie i dzielenie, to obliczenia zaczynamy od mnożenia
i dzielenia.
e) 4 ⋅ 5 = 64 ⋅ 5 = 320 Jeżeli w wyrażeniu występuje potęgowanie, to wykonujemy je
3
2
f ) 84 − 8 = 84 − 64 = 20 przed pozostałymi działaniami.
g) (38 − 25) ⋅ 3 = 13 ⋅ 3 = 39 Jeżeli w wyrażeniu występują nawiasy, to obliczenia zaczynamy
h) 4 ⋅ (56 : 7) = 4 ⋅ 8 = 32 od działań w nawiasach.
12