Page 102 - kl 6 cz 1
P. 102

2.12      Zaokrąglanie ułamków dziesiętnych






       Podejmij temat                       Pies Martyny waży dokładnie 18,123 kg, czyli 18 kg 12 dag 3 g.






       1.   Jak myślisz, czy Martyna spytana, ile
         waży jej pies, odpowiada z taką do­
         kładnością? Czy 3 g są bardzo waż­
         ne przy podawaniu masy psa?
                                            Pani Ewa, idąc do sklepu, zastanawia się, czy wystarczy jej gotówki na wszystkie
                                            zaplanowane zakupy. Ma przy sobie 73,12 zł, czyli 73 zł 12 gr.









       2.   Jak sądzisz, czy 12 gr ma duże zna­
         czenie dla pani Ewy przy planowaniu
         zakupów?

                                            Pan Jan przed wprowadzeniem się do nowego mieszkania zmierzył dokładnie dłu­
                                            gość i szerokość pokoju. Podłoga jest prostokątem o wymiarach 3,98 m × 4 m, czyli
                                            szerokość pokoju wynosi 3 m 98 cm.







       3.   Jak uważasz, czy  2 cm  brakujące
         do 4 m mają istotny wpływ na wiel­
         kość pokoju w mieszkaniu pana
         Jana?






       W codziennym życiu bardzo często nie zależy nam na podawaniu liczb z dużą dokładnością. Martyna po-
       wie, że jej pies waży 18 kg lub trochę ponad 18 kg. Pani Ewa, robiąc zakupy, musi pamiętać, że może wydać
       około 70 zł. Pan Jan przed pomiarami pewnie nawet nie dostrzegł, że podłoga w pokoju nie jest kwadratem.
       Z pewnością zauważasz, że w praktyce bardzo często posługujemy się liczbami podanymi w zaokrą-
       gleniu. Wcześniej uczyliśmy się zaokrąglać liczby naturalne. Według takich samych zasad zaokrągla się
       (w górę lub w dół) ułamki dziesiętne.

                                        100
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107