Page 107 - kl 6 cz 1
P. 107
1. Zapisz każdy z podanych ułamków dziesiętnych w postaci ułamka zwykłego lub liczby mieszanej.
a) 0,6 b) 5,025 c) 0,018
3,44 4,008 0,125
0,525 0,015 1,0016
4,08 0,604 7,0005
0,0002 0,00045 8,64
Aby wykonać czynność odwrotną, tzn. ułamek zwykły zapisać w postaci dziesiętnej, można (jeżeli jest
to wykonalne) najpierw rozszerzyć ułamek tak, żeby w mianowniku otrzymać potęgę liczby 10, czyli:
10 lub 100, lub 1000, lub 10 000 itd.
Przykład 2
Zapiszmy w postaci dziesiętnej podany ułamek
a) 3 b) 1
25 16
a) 3 · 4 Ten ułamek można rozszerzyć tak, aby w mianowniku otrzymać
=
25 · 4
liczbę 100.
= 12 = 0,12 Taki ułamek łatwo zapisać w postaci dziesiętnej (części setne to
100
dwie cyfry po przecinku).
1 · 625
b) = Tego ułamka nie da się rozszerzyć tak, aby w mianowniku
16 · 625
otrzymać 100 czy 1000 (stwierdzamy to po wykonaniu dzielenia
100 : 16 i 1000 : 16 – nie otrzymujemy całkowitego ilorazu).
Sprawdźmy, czy 16 jest dzielnikiem 10 000.
Tak, 10 000 : 16 = 625, zatem ułamek można rozszerzyć przez 625.
625
= 10 000 = 0,0625 Taki ułamek łatwo zapisać w postaci dziesiętnej (części
dziesięciotysięczne to cztery cyfry po przecinku).
2. Zapisz podany ułamek zwykły w postaci dziesiętnej.
Odpowiedź wybierz spośród liczb podanych w ramce. 1,532 0,76
a) 19 b) 47 c ) 159 d) 383 e) 841 1,682 0,532
500
250
25
50
200
0,795 0,94
3. Każdy ułamek lub liczbę mieszaną zapisz w postaci dziesiętnej. W tym celu rozszerz dany ułamek
do odpowiedniego mianownika.
1 1 1
a) , , , 3 , 4 b) 7 13 , 2 7 , 4 11 , 3 9 , 8 3
2 4 5 20 25 50 200 500 250 40
105