Page 107 - kl 6 cz 1
P. 107

1.   Zapisz każdy z podanych ułamków dziesiętnych w postaci ułamka zwykłego lub liczby mieszanej.
               a) 0,6                          b) 5,025                            c)  0,018
                 3,44                            4,008                                0,125
                 0,525                           0,015                                1,0016
                 4,08                            0,604                                7,0005
                 0,0002                          0,00045                              8,64



          Aby wykonać czynność odwrotną, tzn. ułamek zwykły zapisać w postaci dziesiętnej, można (jeżeli jest
          to wykonalne) najpierw rozszerzyć ułamek tak, żeby w mianowniku otrzymać potęgę liczby 10, czyli:
          10 lub 100, lub 1000, lub 10 000 itd.



            Przykład 2

            Zapiszmy w postaci dziesiętnej podany ułamek

            a)   3                            b)   1
               25                                16


            a)   3  · 4                         Ten ułamek można rozszerzyć tak, aby w mianowniku otrzymać
                      =
               25 · 4
                                              liczbę 100.
              =   12   = 0,12                   Taki ułamek łatwo zapisać w postaci dziesiętnej (części setne to
                  100
                                              dwie cyfry po przecinku).
                1  · 625
            b)         =                        Tego ułamka nie da się rozszerzyć tak, aby w mianowniku
               16 · 625
                                              otrzymać 100 czy 1000 (stwierdzamy to po wykonaniu dzielenia
                                              100 : 16 i 1000 : 16 – nie otrzymujemy całkowitego ilorazu).
                                              Sprawdźmy, czy 16 jest dzielnikiem 10 000.
                                              Tak, 10 000 : 16 = 625, zatem ułamek można rozszerzyć przez 625.
                   625
              =   10 000  = 0,0625              Taki ułamek łatwo zapisać w postaci dziesiętnej (części
                                              dziesięciotysięczne to cztery cyfry po przecinku).



          2.   Zapisz podany ułamek zwykły w postaci dziesiętnej.
               Odpowiedź wybierz spośród liczb podanych w ramce.                          1,532         0,76

               a)   19    b)  47    c  )   159  d)  383  e)  841                          1,682         0,532
                                                            500
                                                  250
                  25
                             50
                                       200
                                                                                          0,795         0,94
          3.   Każdy ułamek lub liczbę mieszaną zapisz w postaci dziesiętnej. W tym celu rozszerz dany ułamek
               do odpowiedniego mianownika.

                  1 1 1
               a)  ,  ,  ,   3  ,   4          b) 7 13 , 2  7  , 4  11  , 3  9  , 8  3
                  2 4 5 20 25                      50   200    500   250   40

                                                                                 105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112