Page 106 - kl 6 cz 1
P. 106

2.13   Przedstawianie ułamków dziesiętnych w postaci ułamków
                 zwykłych i odwrotnie






       Podejmij temat                                         3                    3
                                              I jeszcze poproszę   kg brukselki.   4 ...? Czyli ile to będzie...? Wiem!
                                                              4











       Czy pamiętasz, jakiemu ułamkowi dzie­
                                     3
       siętnemu jest równy ułamek zwykły  ?
                                     4




       Aby liczbę zapisaną w postaci dziesiętnej przed-
       stawić w postaci ułamka zwykłego (lub liczby mie-         Pamiętam: ile cyfr        Zgadza się. Mieliśmy to
       szanej), wystarczy prawidłowo ją odczytać.                po przecinku, tyle        już w czwartej klasie.
                                                                 zer w mianowniku.
       Wiemy, że:
           jedna cyfra po przecinku to części dziesiąte,
           dwie cyfry po przecinku to części setne,
           trzy cyfry po przecinku to części tysięczne itd.






          Przykład 1
          Przedstawmy ułamek dziesiętny w postaci ułamka zwykłego lub liczby mieszanej.

          a) 0,364                          b) 4,85



          a) 0,364 =                          Czytamy: zero i trzysta sześćdziesiąt cztery tysięczne.
                                            Ułamek ten zapisujemy następnie za pomocą kreski ułamkowej.
                    91
            =   364      =   91               Skracamy ułamek, dzieląc licznik i mianownik przez 4.
               1000 250  250
          b) 4,85 =                           Czytamy: cztery i osiemdziesiąt pięć setnych.
                                            Liczbę tę zapisujemy następnie w postaci liczby mieszanej.
                     17
                 85
            = 4  100    = 4 17               Skracamy część ułamkową, dzieląc licznik i mianownik przez 5.
                          20
                     20

                                        104
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111