Page 106 - kl 6 cz 1
P. 106
2.13 Przedstawianie ułamków dziesiętnych w postaci ułamków
zwykłych i odwrotnie
Podejmij temat 3 3
I jeszcze poproszę kg brukselki. 4 ...? Czyli ile to będzie...? Wiem!
4
Czy pamiętasz, jakiemu ułamkowi dzie
3
siętnemu jest równy ułamek zwykły ?
4
Aby liczbę zapisaną w postaci dziesiętnej przed-
stawić w postaci ułamka zwykłego (lub liczby mie- Pamiętam: ile cyfr Zgadza się. Mieliśmy to
szanej), wystarczy prawidłowo ją odczytać. po przecinku, tyle już w czwartej klasie.
zer w mianowniku.
Wiemy, że:
jedna cyfra po przecinku to części dziesiąte,
dwie cyfry po przecinku to części setne,
trzy cyfry po przecinku to części tysięczne itd.
Przykład 1
Przedstawmy ułamek dziesiętny w postaci ułamka zwykłego lub liczby mieszanej.
a) 0,364 b) 4,85
a) 0,364 = Czytamy: zero i trzysta sześćdziesiąt cztery tysięczne.
Ułamek ten zapisujemy następnie za pomocą kreski ułamkowej.
91
= 364 = 91 Skracamy ułamek, dzieląc licznik i mianownik przez 4.
1000 250 250
b) 4,85 = Czytamy: cztery i osiemdziesiąt pięć setnych.
Liczbę tę zapisujemy następnie w postaci liczby mieszanej.
17
85
= 4 100 = 4 17 Skracamy część ułamkową, dzieląc licznik i mianownik przez 5.
20
20
104