Page 128 - kl 6 cz 1
P. 128
Przykład 1
Obliczmy.
5 7
a) 3 + (–7,86) b) –1 : (–0,18)
8 20
a) Aby poprawnie dodać podane liczby, musimy umieć:
zamieniać ułamki zwykłe na dziesiętne lub odwrotnie,
dodawać liczby, z których jedna jest dodatnia, a druga ujemna,
odejmować ułamki dziesiętne (w pamięci albo sposobem pisemnym) lub ułamki zwykłe.
5
3 + (–7,86) = W tym przypadku najlepiej dążyć do tego, by w działaniu występowały
8
same ułamki dziesiętne. Zamieniamy liczbę mieszaną na ułamek
niewłaściwy 29 i dzielimy pisemnie licznik przez mianownik.
8
Otrzymujemy liczbę 3,625.
= 3,625 + (–7,86) = Obliczamy wartości bezwzględne liczb i od większej z nich
odejmujemy mniejszą. Otrzymujemy 4,235.
= –4,235 Ustalamy znak wyniku.
Czy wiesz, dlaczego zamienialiśmy ułamek zwykły na dziesiętny, a nie odwrotnie? Czy
zawsze przy dodawaniu lub odejmowaniu należy tak zamieniać ułamki? Czy możliwe byłoby
wykonanie tego działania, gdybyśmy zamienili ułamek dziesiętny na zwykły?
b) Aby poprawnie podzielić podane liczby, musimy umieć:
zamieniać ułamki zwykłe na dziesiętne lub odwrotnie,
dzielić ułamki zwykłe lub ułamki dziesiętne,
ustalać znak iloczynu i ilorazu liczb dodatnich i ujemnych.
7
–1 20 : (–0,18) = Tym razem zamieńmy ułamek dziesiętny na zwykły.
20 ( 100)
7
18
: –
= –1 = Pierwszą liczbę zapisujemy w postaci ułamka niewłaściwego.
18
27
= – 20 ( 100) = Dzielenie zamieniamy na mnożenie przez odwrotność liczby.
: –
3 27 100 5
= – 20 ( 18 ) = Skracamy i wykonujemy mnożenie.
· –
1 2
1
= 15 = 7 Ustalamy znak wyniku.
2 2
Dlaczego tym razem zamienialiśmy ułamek dziesiętny na zwykły? Czy można było wykonać to
dzielenie po zapisaniu pierwszej liczby w postaci ułamka dziesiętnego?
126