Page 125 - kl 6 cz 1
P. 125

4.   Oblicz. Pamiętaj o zamianie liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy oraz o skracaniu ułamków
               przed wykonaniem mnożenia.
                    4 ( 6)
                                                                                              5
                    3
                                                                      7
                                                                            2
               a)  –  ·  – 5            b) –  ·     7  4         c  )  – 12 ( 5)          d) –  :  4
                                                                         :  –
                                                                                                  9
                                                                                              8
                                                5
                                            8
                     5 ( 6)
                                                                                              5 (
                                              1
                                                   9
                                                                              1
                                                                                                      1
                                                                                              2
                     4
                                                                      5
                 –1  ·  – 1                –3 33  ·  10             – 16 (   12)            1  :  –2 10)
                                                                         :  –2
                                                                       3 (
                     4 (
                                            9 (
                                                                             1
                                            5
                                                                                                1
                     3
                                                   3
                           2
                                                                       1
                 –3  ·  –6 3)              1  ·  –3 7)              –3  :  –7 2)            –4  : 2  1
                                                                                                2
                                                                                                     4
                                                                       9 (
                                                                                              3 (
                     4 (
                                                                                                     7
                                                   1
                     1
                                              2
                                                                             2
                                                                                              1
                                                                       1
                           2
                 –5  ·  –2 9)              –8  · 2 12               –1  :  –2 3)            2  :  –2 9)
                                              5
                                                                       6 (
                                            8 (
                     2 (
                                                                                                4
                            3
                                                                       5
                     1
                                                                             2
                                            1
                                                   13
                 –7  ·  –1 10)             3  ·  –1 15)             –2  :  –1 3)            –4  : 4  1
                                                                                                5
                                                                                                     2
          Zadania
           1   Tablicę ułamków, znaną ci z klasy czwartej, rozszerzono tak, aby pokazać na niej ułamki ujemne.
               W takiej postaci tablica ta przypomina oś liczbową.
                                                                –   1 1
                                                                –   1 1
                                                                 2 2
                                                                –   1 1
                                                                 3 3
                                                                –   1 1
                                                                 4 4
                                                                –   1 1
                                                                 5 5
                                                                –   1 1
                                                                 6 6
                                                                –   1 1
                                                                 8 8
                                                               –   1 1
                                                                10 10
                                                                –   1 1
                                                                20 20
                                                                                           1
                                                                                     3
                                                                                                       5
                                                                                                 7
                                                              3
                                                                   7
                                                                               3
                                                                          2
               a) Skorzystaj z rysunku i porównaj ułamki: –  i –   10 ,  –  i – ,  – 10  i – ,  – 10  i – .
                                                                          5
                                                                               8
                                                                                                       6
                                                              4
                                                                                           3
                                   1
                                      1
                                              5
                                          3
               b) Ustaw ułamki – , – , – , – , –  7  , – 17  w kolejności rosnącej.
                                   2  3   4   8   10   20
           2   Liczbę –1 zapisz jako:
               a) sumę dwóch różnych ujemnych ułamków zwykłych,
               b) różnicę dwóch różnych ujemnych ułamków zwykłych,
               c)  iloczyn dwóch różnych ułamków zwykłych,
               d) iloraz dwóch różnych ułamków zwykłych.
                                                                                 123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130