Page 136 - kl 6 cz 1
P. 136
3.1 Tworzenie wyrażeń algebraicznych
Podejmij temat
Wiem, że chodzi o obliczanie Ponieważ w ten sposób nic nie
obwodów i pól. Ale dlaczego obliczamy, tylko pokazujemy, jak
nie ma tu konkretnych liczb? obliczyć pole czy obwód. Te zapisy
Przecież boki tych figur można dotyczą wszystkich kwadratów
A jak ty odpowiesz na pytanie zmierzyć. i prostokątów – o różnych wymiarach.
chłopca?
Pani Maria postanowiła ustawić na swoim tarasie zielone skrzynki
z kwiatami.
W każdej skrzynce mieści się 5 sadzonek. Ile sadzonek potrzeba, aby
zapełnić podaną liczbę skrzynek?
a) 2 skrzynki Odpowiedź: 10, ponieważ 5 ∙ 2 = 10
b) 4 skrzynki Odpowiedź: 20, ponieważ 5 ∙ 4 = 20
c) n skrzynek Odpowiedź: …, ponieważ 5 ∙ n = …
Punkt c) możemy interpretować następująco: „Jak obliczyć, ile sa-
Wyrażenie pewna liczba w ma- dzonek potrzeba do zapełnienia pewnej liczby skrzynek?”. Wtedy od-
tematyce zastępujemy literą. powiedź będzie brzmieć: „Jeśli wiemy, że w 1 skrzynce mieści się
5 sadzonek, to aby obliczyć, ile sadzonek nam potrzeba, należy po-
mnożyć 5 przez liczbę skrzynek”.
Oczywiście w przypadku punktu c) odpowiedź nie jest konkretną
liczbą, ale wzorem, zgodnie z którym obliczana jest liczba sadzonek.
Wyrażenie 5 ∙ n nazywamy wyrażeniem algebraicznym.
134