Page 138 - kl 6 cz 1
P. 138
5. W restauracji przy każdym stoliku stoją 4 krzesła. Ile jest stolików, jeżeli w restauracji:
a) stoją 32 krzesła, b) stoi 40 krzeseł, c) stoi n krzeseł, d) stoi n + 8 krzeseł?
6. W pewnym bloku mieszkają tylko małżeństwa z jednym dzieckiem. Ile osób mieszka w tym bloku,
jeżeli mieszkań jest:
a) 10, b) 25, c) m, d) 2m?
7. W sadzie rosną jabłonie i grusze. Grusz jest o 5 mniej niż jabłoni. Ile grusz rośnie w tym sadzie,
jeżeli jabłoni jest:
a) 28, b) 46, c) n, d) n + 6?
Z wyrażeniami algebraicznymi spotkaliśmy się już wcześniej. W klasie czwartej pokazaliśmy, jak można
je wykorzystać m.in. do zapisu własności dodawania. Wyglądały one następująco:
a + 0 = a Oznacza to, że po dodaniu 0 do dowolnej liczby (oznaczonej tu literą a) otrzymujemy
tę samą liczbę.
a + b = b + a Oznacza to, że podczas dodawania możemy zmienić kolejność składników (oznaczo-
nych tu literami a i b), a wynik się nie zmieni.
8. Czy znasz inne od zapisanych powyżej własności działań? Dokończ w zeszycie zapisy.
a + (b + c) = 1 ∙ a = a ∙ b = (a ∙ b) ∙ c =
9. Co oznaczają podkreślone wyrażenia algebraiczne?
a) Obw. = 2a + 2b b ) Obw. = 4a c ) P = ab
Zadania
Do każdego zadania ułóż wyrażenie (wyrażenia) algebraiczne będące jego opisem.
1 Czworo przyjaciół poszło do sklepu.
a) Aneta kupiła c kg truskawek po 16 zł za 1 kg. Ile kosztowały truskawki?
b) Magda kupiła b kg cukierków po 13 zł za 1 kg i a kg cukierków po 21 zł za 1 kg. Ile zapłaciła?
c) Romek kupił 3 kg jabłek po k zł za 1 kg. Ile zapłacił?
d) Jurek za 6 jednakowych soków zapłacił m zł. Jaka była cena 1 soku?
2 Robert ma m-kartkowy zeszyt do matematyki. Zapisał w nim 23 strony.
a) Ile jest stron w zeszycie Roberta?
b) Ile stron pozostało czystych?
136