Page 38 - kl 6 cz 2
P. 38
1. Po lekcjach przeprowadź wśród uczniów swojej klasy ankietę podobną do opisanej w przykładzie 1
i w domu wykonaj diagram pokazujący jej wyniki.
2. Państwo Markowscy, zarabiający razem 4600 zł miesięcznie, utworzyli zestawienie miesięcznych
wydatków.
Cel utrzymanie mieszkania żywność odzież zdrowie i higiena inne oszczędności
Kwota (zł) 900 1300 800 500 300 800
Narysuj diagram słupkowy pokazujący wydatki państwa Markowskich, a następnie odpowiedz na
pytania.
a) Na co państwo Markowscy przeznaczyli najwięcej pieniędzy, a na co – najmniej?
b) O ile większe są wydatki na zakup żywności niż na utrzymanie mieszkania?
c) Na co przeznaczają tyle samo pieniędzy, ile miesięcznie oszczędzają?
Czy łatwiej ci korzystać z danych umieszczonych w tabeli, czy przedstawionych na diagramie?
Przykład 2
Narysujmy wykres, który przedstawia zużycie tlenu przez dorosłego człowieka podczas oddychania.
W internecie możemy znaleźć informację, że człowiek, który nie wykonuje czynności
wymagających szczególnego wysiłku, zużywa w ciągu minuty około 0,2 litra tlenu.
Przy równomiernym oddychaniu w ciągu 2 minut zużyje 2 razy więcej tlenu, w ciągu 3 minut –
3 razy więcej itd.
Wykonajmy najpierw tabelę przedstawiającą ilość zużytego tlenu w różnym czasie.
Czas (h) 1 15 = 1 30 = 1 1 2
60 60 4 60 2
Ilość zużytego tlenu (l) 0,2 15 · 0,2 = 3 30 · 0,2 = 6 60 · 0,2 = 12 24
Przystępujemy do tworzenia wykresu.
1
ilość Nad liczbą oznaczającą h stawiamy punkt na wysokości odpo-
4
tlenu (l)
20 wiadającej zużyciu tlenu w tym czasie, czyli na wysokości liczby 3.
1
Nad liczbą oznaczającą h stawiamy punkt na wysokości odpo-
2
wiadającej zużyciu tlenu w tym czasie, czyli na wysokości liczby 6.
10
Nad liczbą oznaczającą 1 h stawiamy punkt na wysokości odpo-
wiadającej zużyciu tlenu w tym czasie, czyli na wysokości liczby 12.
1 1 1 2 czas Nad liczbą oznaczającą 2 h stawiamy punkt na wysokości odpo-
4 2 (h)
wiadającej zużyciu tlenu w tym czasie, czyli na wysokości liczby 24.
36