Page 38 - kl 6 cz 2
P. 38

1.    Po lekcjach przeprowadź wśród uczniów swojej klasy ankietę podobną do opisanej w przykładzie 1
             i w domu wykonaj diagram pokazujący jej wyniki.



       2.    Państwo Markowscy, zarabiający razem 4600 zł miesięcznie, utworzyli zestawienie miesięcznych
             wydatków.

                 Cel      utrzymanie mieszkania  żywność     odzież    zdrowie i higiena   inne      oszczędności
              Kwota (zł)          900              1300       800            500            300          800

             Narysuj diagram słupkowy pokazujący wydatki państwa Markowskich, a następnie odpowiedz na
             pytania.
             a) Na co państwo Markowscy przeznaczyli najwięcej pieniędzy, a na co – najmniej?
             b) O ile większe są wydatki na zakup żywności niż na utrzymanie mieszkania?
             c)  Na co przeznaczają tyle samo pieniędzy, ile miesięcznie oszczędzają?
             Czy łatwiej ci korzystać z danych umieszczonych w tabeli, czy przedstawionych na diagramie?



          Przykład 2

          Narysujmy wykres, który przedstawia zużycie tlenu przez dorosłego człowieka podczas oddychania.



          W internecie możemy znaleźć informację, że człowiek, który nie wykonuje czynności
          wymagających szczególnego wysiłku, zużywa w ciągu minuty około 0,2 litra tlenu.
          Przy równomiernym oddychaniu w ciągu 2 minut zużyje 2 razy więcej tlenu, w ciągu 3 minut –
          3 razy więcej itd.

          Wykonajmy najpierw tabelę przedstawiającą ilość zużytego tlenu w różnym czasie.


                    Czas (h)               1            15   =  1      30  =  1         1              2
                                           60           60  4          60  2
              Ilość zużytego tlenu (l)    0,2         15 · 0,2 = 3    30 · 0,2 = 6  60 · 0,2 = 12      24

          Przystępujemy do tworzenia wykresu.
                                                                      1
              ilość                           Nad liczbą oznaczającą   h stawiamy punkt na wysokości odpo-
                                                                      4
          tlenu (l)
               20                           wiadającej zużyciu tlenu w tym czasie, czyli na wysokości liczby 3.
                                                                      1
                                              Nad liczbą oznaczającą   h stawiamy punkt na wysokości odpo-
                                                                      2
                                            wiadającej zużyciu tlenu w tym czasie, czyli na wysokości liczby 6.
               10
                                              Nad liczbą oznaczającą 1 h stawiamy punkt na wysokości odpo-
                                            wiadającej zużyciu tlenu w tym czasie, czyli na wysokości liczby 12.


                     1 1  1      2  czas      Nad liczbą oznaczającą 2 h stawiamy punkt na wysokości odpo-

                   4 2                (h)
                                            wiadającej zużyciu tlenu w tym czasie, czyli na wysokości liczby 24.


                                        36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43