Page 37 - kl 6 cz 2
P. 37

4.7      Tworzenie diagramów i wykresów






          Podejmij temat                                                                                    VIb jest
                                                                                                            zawsze
                                                                        liczba ocen           Legenda
                                                                      9                                     lepsza!
                                                                      8                         kl. VIa
                                                                      7
                                                                      6                         kl. VIb
                                                                      5
                                                                      4
                                                                      3
          Jak sądzisz, czy dziewczynka właściwie                      2 1
          oceniła wyniki sprawdzianu? Co należy                       0   ndst  dop.  dst.  db.  bdb.  cel.  ocena
          zrobić, jeżeli trudno jest stwierdzić, która
          klasa otrzymała lepsze oceny?         Takie oceny otrzymaliście z ostatniego testu.
                                                Czy widać, która klasa tym razem wypadła lepiej?





          Dotychczas zajmowaliśmy się odczytywaniem informacji z tabel, diagramów i wykresów. W tym temacie
          przejdziemy do samodzielnego ich tworzenia.



            Przykład 1

            W klasie VI, liczącej 32 uczniów, przeprowadzono ankietę. Na pytanie, gdzie uczniowie chcieliby
            spędzić wakacje, 6 uczniów odpowiedziało, że chcieliby wyjechać za granicę, 9 – że nad morze,
            7 – w góry, 5 – nad jezioro, 2 – na wieś. Pozostali odpowiedzieli: „nie wiem”. Który diagram pra-
            widłowo pokazuje opisaną sytuację?
               liczba                                                              liczba

              uczniów                                                            uczniów
                                                                                       9
                                                                                       8
                                                                                       7
                  9                                                                    6
                                                                                       5
                  7
                  6                                                                    4
                  5
                                                                                       3
                  3                                                                    2
                                                                                       1
                  2

                zagranica        nie wiem                                            zagranica       nie wiem
                      morze  góry jezioro  wieś  miejsce                                  morze  góry jezioro  wieś  miejsce

            Pierwszy diagram jest nieprawidłowy, ponieważ nie są zachowane właściwe odległości między
            liczbami na osi pionowej (brak liczb 1, 4 i 8), przez co wysokość słupków nie oddaje rzeczywistych
            różnic między oddanymi głosami. Źle zrobiony jest też diagram drugi, gdyż brakuje na nim opisu,
            czego dotyczą poszczególne słupki i ich wysokości. Prawidłowo wykonano diagram trzeci, bo
            zawiera on wszystkie informacje z ankiety, a słupki poprawnie prezentują odpowiedzi uczniów.



                                                                                  35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42