Page 37 - kl 6 cz 2
P. 37
4.7 Tworzenie diagramów i wykresów
Podejmij temat VIb jest
zawsze
liczba ocen Legenda
9 lepsza!
8 kl. VIa
7
6 kl. VIb
5
4
3
Jak sądzisz, czy dziewczynka właściwie 2 1
oceniła wyniki sprawdzianu? Co należy 0 ndst dop. dst. db. bdb. cel. ocena
zrobić, jeżeli trudno jest stwierdzić, która
klasa otrzymała lepsze oceny? Takie oceny otrzymaliście z ostatniego testu.
Czy widać, która klasa tym razem wypadła lepiej?
Dotychczas zajmowaliśmy się odczytywaniem informacji z tabel, diagramów i wykresów. W tym temacie
przejdziemy do samodzielnego ich tworzenia.
Przykład 1
W klasie VI, liczącej 32 uczniów, przeprowadzono ankietę. Na pytanie, gdzie uczniowie chcieliby
spędzić wakacje, 6 uczniów odpowiedziało, że chcieliby wyjechać za granicę, 9 – że nad morze,
7 – w góry, 5 – nad jezioro, 2 – na wieś. Pozostali odpowiedzieli: „nie wiem”. Który diagram pra-
widłowo pokazuje opisaną sytuację?
liczba liczba
uczniów uczniów
9
8
7
9 6
5
7
6 4
5
3
3 2
1
2
zagranica nie wiem zagranica nie wiem
morze góry jezioro wieś miejsce morze góry jezioro wieś miejsce
Pierwszy diagram jest nieprawidłowy, ponieważ nie są zachowane właściwe odległości między
liczbami na osi pionowej (brak liczb 1, 4 i 8), przez co wysokość słupków nie oddaje rzeczywistych
różnic między oddanymi głosami. Źle zrobiony jest też diagram drugi, gdyż brakuje na nim opisu,
czego dotyczą poszczególne słupki i ich wysokości. Prawidłowo wykonano diagram trzeci, bo
zawiera on wszystkie informacje z ankiety, a słupki poprawnie prezentują odpowiedzi uczniów.
35