Page 40 - kl 6 cz 2
P. 40
4. Tabela obok przedstawia, ile wynosi w zaokrągleniu Powierzchnia
powierzchnia poszczególnych części świata. Przedstaw te Część świata w zaokrągleniu
informacje w postaci wykresu, a następnie odpowiedz na do mln km 2
pytania, korzystając z tabeli lub wykresu. Europa 10
Azja 45
a) Która z części świata ma największą powierzchnię, Afryka 30
a która – najmniejszą? Ameryka Płn. 24
b) Ile razy powierzchnia Ameryki Północnej jest większa niż Ameryka Płd. 18
powierzchnia Australii i Oceanii? Australia i Oceania 8
c) Europa i Azja tworzą jeden kontynent nazywany Eurazją. Antarktyda 14
Jaką ma on powierzchnię?
2
d) Które części świata mają powierzchnię większą niż 20 mln km ?
e) Które części świata mają powierzchnię mniejszą od mniejszej z Ameryk?
W którym punkcie łatwiej było ci korzystać z tabeli, a w którym – z wykresu?
5. Pociąg wyjechał z początkowej stacji w mieście A i przez odległość
15 minut przejechał 20 km. Następnie stał 5 minut na stacji (km)
25
w mieście B. Przez kolejne 20 minut przejechał 25 km 20
i znów stanął na 5 minut w mieście C. Do ostatniej stacji, 15
w mieście D, oddalonej od miasta C o 10 km, jechał 10 minut. 10
Narysuj w zeszycie wykres, na którym przedstawisz, w jakiej 5
odległości od początkowej stacji, w zależności od mijającego 5 10 15 20 25 30 czas
czasu, znajdował się pociąg. Skorzystaj z rysunku obok. (min)
6. Wybierzcie jedno z poniższych pytań (każda grupa inne) lub wymyślcie podobne i zadajcie je
kolegom i koleżankom z klasy. Wyniki ankiety przedstawcie w postaci wykresu i zaprezentujcie na
lekcji.
a) Jaki jest twój ulubiony owoc? b) Jakie ciasto uważasz za najsmaczniejsze?
c) Jakie miasto w Polsce chcesz zwiedzić? d) Jakie zwierzę najbardziej ci się podoba?
e) Jaki kolor jest dla ciebie najładniejszy? f ) Jaki przedmiot szkolny lubisz najbardziej?
g) Jakie jest twoje ulubione zajęcie w czasie h) Jakiej muzyki najchętniej słuchasz?
wolnym?
7. Pewnego dnia w kantorze wymiany walut liczba
za 40 zł można było kupić dokładnie 10 €. złotych
40
Zatem 1 € kosztowało 4 zł, 2 € ‒ 8 zł itd. 36
a) Narysuj w zeszycie wykres pokazujący 32
28
zależność między tymi walutami. 24
Skorzystaj z rysunku obok. 20
16
b) Odczytaj z wykresu, ile złotych należało 12
tego dnia zapłacić za 5 €, 7 €, 0,5 €. 8
4
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 liczba euro
38