Page 62 - kl 7 cz1
P. 62
2.3 Obliczanie liczby na podstawie danego jej procentu
Podejmij temat
???
Przykład 1
Przeanalizujmy zadanie z Podejmij temat.
Sposób I
Konie spacerujące na wybiegu stanowią 40% wszystkich koni.
40% liczby wszystkich koni to 12 koni
: 4 10% liczby wszystkich koni to 3 konie
Najbardziej podoba ⋅ 10 100% liczby wszystkich koni to 30 koni
mi się ten trzeci sposób W stadninie jest 30 koni.
obliczania. Taki sam
widziałam w podręczniku Sposób II
do chemii.
Oznaczmy: x – liczba wszystkich koni w stadninie.
Z treści zadania wynika, że 40%, czyli 0,4 liczby x, to 12. Układamy
i rozwiązujemy równanie z jedną niewiadomą.
0,4 ⋅ x = 12
x = 12 : 0,4
x = 120 : 4
x = 30
Sposób III
12 –––––– 40%
x –––––– 100%
Tak, to są proporcje. 12 40% Mnożymy liczby po skosie
Wystarczy pomnożyć x 100% („na krzyż”).
liczby „na krzyż”.
Dokładniej będziemy x · 40% = 12 · 100% Układamy równanie.
się uczyć o proporcjach x = 12 · 100% / 40%
w klasie ósmej. x = 30
60