Page 59 - kl 7 cz1
P. 59
2.2 Obliczanie procentu danej liczby
Podejmij temat
Ile w takim razie
W klasie 7b jest dziewcząt,
dziewczęta jeśli klasa liczy
stanowią 75% 20 osób?
wszystkich
uczniów.
Przeanalizujmy wypowiedzi dzieci z Podejmij temat.
3
Wiemy, że 75% pewnej wielkości to tej wielkości. Aby obliczyć 75% liczby
4
3
wszystkich uczniów danej klasy, możemy obliczyć tej liczby.
4
3
3 liczby 20 to · 20 = 15. Zatem 75% liczby 20 to 15.
5
4 4 1
W klasie 7b jest 15 dziewcząt.
Aby obliczyć procent danej liczby, zapisujemy ten procent w postaci ułamka,
a następnie obliczamy ułamek tej liczby.
Przykład 1
Do szuflady wrzucono białe kulki i niebieskie kulki – razem 200 sztuk. Niebieskie kulki stanowiły 94% wszystkich
kulek. Obliczmy, ile białych kulek wrzucono do szuflady.
Sposób I Sposób II
Obliczamy liczbę niebieskich kulek, Wszystkie kulki (200 sztuk) to 100% (całość).
a następnie liczbę białych kulek. Niebieskie kulki stanowiły 94% wszystkich kulek,
94% · 200 = 0,94 · 200 = 188 więc białych kulek było:
200 – 188 = 12 100% – 94% = 6%
Do szuflady wrzucono 12 białych kulek. 6% · 200 = 0,06 · 200 = 12
Aby obliczyć procent danej liczby,
wystarczy pomnożyć procent przez tę liczbę. p
p% liczby a to p% · a = · a
100
1. W 25-osobowej klasie chłopcy stanowią 40% wszystkich uczniów.
Oblicz, ilu chłopców jest w tej klasie.
57