Page 60 - kl 8 cz 1
P. 60
2.3 Zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych
Podejmij temat Uczniów klasy VIIIe zapytano, jakie lody każdy z nich najbardziej lubi. Wyniki
przedstawiono na diagramie słupkowym.
12
10
Przeprowadźcie podobną ankietę w swojej 8
klasie i przedstawcie wyniki w postaci tabeli 6
4
lub diagramu. 2
Jakie lody lubicie najbardziej? śmietankowe czekoladowe orzechowe owocowe inne
Przykład 1
Uczniowie klasy VIIIb, przygotowując się do egzaminu ósmoklasisty, otrzymali do rozwiązania 40 zadań. Spo-
śród tych zadań 3 okazały się dla uczniów bardzo łatwe. Zadań łatwych było 3 razy więcej niż bardzo łatwych.
Zadań umiarkowanie trudnych było o 7 więcej niż zadań łatwych, a zadań trudnych było o połowę mniej niż
umiarkowanie trudnych. Pozostałe zadania były dla uczniów bardzo trudne.
Przedstawmy powyższe informacje w tabeli, na diagramie słupkowym oraz na diagramie kołowym.
Ustalamy liczbę zadań poszczególnych rodzajów: Przedstawmy dane w tabeli.
• zadania bardzo łatwe: 3
• zadania łatwe: 3 · 3 = 9 Rodzaj zadań Liczba zadań
• zadania umiarkowanie trudne: 9 + 7 = 16 bardzo łatwe 3
• zadania trudne: 16 : 2 = 8
• zadania bardzo trudne: 40 – (3 + 9 + 16 + 8) = 4 łatwe 9
umiarkowanie trudne 16
trudne 8
bardzo trudne 4
Teraz narysujmy diagram słupkowy pionowy. Jeśli na osi poziomej określimy liczbę zadań,
Na osi poziomej opisujemy rodzaje zadań, a na osi pio- a na pionowej ich rodzaje, otrzymamy diagram
nowej zaznaczamy ich liczbę. słupkowy poziomy.
liczba zadań 20 rodzaj zadań umiarkowanie
bardzo trudne
16
trudne
12
trudne
8
łatwe
4 bardzo
łatwe
bardzo łatwe umiarkowanie trudne bardzo 2 4 6 8 10 12 14 16 20
łatwe trudne trudne
rodzaj zadań liczba zadań
58