Page 60 - kl 8 cz 1
P. 60

2.3     Zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych




        Podejmij temat                      Uczniów klasy VIIIe zapytano, jakie lody każdy z nich najbardziej lubi. Wyniki
                                            przedstawiono na diagramie słupkowym.
                                            12
                                            10
        Przeprowadźcie podobną ankietę w swojej   8
        klasie i przedstawcie wyniki w postaci tabeli   6
                                             4
        lub diagramu.                        2
        Jakie lody lubicie najbardziej?          śmietankowe  czekoladowe    orzechowe     owocowe        inne





          Przykład 1

          Uczniowie klasy VIIIb, przygotowując się do egzaminu ósmoklasisty, otrzymali do rozwiązania 40 zadań. Spo-
          śród tych zadań 3 okazały się dla uczniów bardzo łatwe. Zadań łatwych było 3 razy więcej niż bardzo łatwych.
          Zadań umiarkowanie trudnych było o 7 więcej niż zadań łatwych, a zadań trudnych było o połowę mniej niż
          umiarkowanie trudnych. Pozostałe zadania były dla uczniów bardzo trudne.
          Przedstawmy powyższe informacje w tabeli, na diagramie słupkowym oraz na diagramie kołowym.

          Ustalamy liczbę zadań poszczególnych rodzajów:      Przedstawmy dane w tabeli.
          •   zadania bardzo łatwe: 3
          •   zadania łatwe: 3 · 3 = 9                               Rodzaj zadań              Liczba zadań
          •   zadania umiarkowanie trudne: 9 + 7 = 16                 bardzo łatwe                   3
          •   zadania trudne: 16 : 2 = 8
          •   zadania bardzo trudne: 40 – (3 + 9 + 16 + 8) = 4           łatwe                       9
                                                                   umiarkowanie trudne               16

                                                                         trudne                      8
                                                                      bardzo trudne                  4


          Teraz  narysujmy  diagram  słupkowy  pionowy.  Jeśli na osi poziomej określimy liczbę zadań,
          Na osi poziomej opisujemy rodzaje zadań, a na osi pio- a na pionowej ich rodzaje, otrzymamy diagram
          nowej zaznaczamy ich liczbę.                        słupkowy poziomy.

           liczba zadań  20                                     rodzaj zadań  umiarkowanie
                                                                  bardzo trudne
             16
                                                                        trudne
             12
                                                                        trudne
              8
                                                                         łatwe
              4                                                         bardzo
                                                                         łatwe
                 bardzo    łatwe umiarkowanie trudne  bardzo                     2  4   6   8  10  12  14  16  20
                  łatwe            trudne            trudne
                                                  rodzaj zadań                                        liczba zadań



                                       58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65