Page 61 - kl 8 cz 1
P. 61
Przedstawmy te dane na diagramie kołowym.
Rysujemy koło. Następnie rysujemy 40 promieni tak,
aby podzielić koło na 40 przystających (jednakowych) 4 3
części. Każda część odpowiada jednemu zadaniu.
Kąt, jaki wyznaczają promienie jednej części koła, jest 8 9
równy 360° = 9°.
40
Wśród 40 zadań 3 były bardzo łatwe, więc trzeba
wziąć 3 części koła. Kąt, który będzie odpowiadał
części koła symbolizującym zadania bardzo łatwe, ma 16
miarę 3 · 9° = 27°.
W ten sam sposób obliczymy miary kątów, które bardzo łatwe
odpowiadają pozostałym rodzajom zadań: łatwe
• zadania łatwe: 9 · 9° = 81° umiarkowanie trudne
• zadania umiarkowanie trudne: 16 · 9° = 144° trudne
• zadania trudne: 8 · 9° = 72° bardzo trudne
• zadania bardzo trudne: 4 · 9° = 36°
Jeśli części diagramu kołowego opiszemy
w procentach, to otrzymamy procentowy diagram
kołowy. 10% 7,5%
Obliczmy, jaki procent wszystkich zadań stanowią
zadania każdego rodzaju: 20% 22,5%
3
• zadania bardzo łatwe: 40 · 100% = 7,5%
9
• zadania łatwe: 40 · 100% = 22,5%
• zadania umiarkowanie trudne: 16 · 100% = 40% 40%
40
8
• zadania trudne: 40 · 100% = 20%
4
• zadania bardzo trudne: 40 · 100% = 10% bardzo łatwe
łatwe
umiarkowanie trudne
trudne
bardzo trudne
1. Zapytano grupę uczniów, jakie książki najbardziej lubią czytać.
Każda osoba mogła podać tylko jeden ulubiony rodzaj.
Okazało się, że 27 osób lubi czytać komiksy, 20 osób książki Na liczbowym diagramie kołowym
i na procentowym diagramie kołowym
przygodowe, po 12 osób książki przyrodnicze i historyczne, można przedstawić te same dane.
15 osób – science-fiction, 9 osób – fantasy, a 5 osób – poezję. Różna jest wtedy tylko forma opisu tych
Przedstaw te dane w tabeli, na diagramie słupkowym i na diagramie danych.
kołowym.
59