Page 62 - kl 8 cz 1
P. 62
Przykład 2
Pewna piekarnia ma sklepy firmowe w Kajetanach, Wrzosowie i Jamkach. W poniedziałek w sklepie
w Kajetanach sprzedano 32 chleby pszenno-żytnie, 36 chlebów gruboziarnistych i 14 chlebów tostowych,
w sklepie we Wrzosowie: 35 chlebów pszenno-żytnich, 24 chleby gruboziarniste i 9 chlebów tostowych,
a w Jamkach: 23 chleby pszenno-żytnie, 16 chlebów gruboziarnistych i 11 chlebów tostowych.
a) Wykonajmy diagram słupkowy przedstawiający wyniki sprzedaży chlebów w poniedziałek,
w poszczególnych sklepach.
b) Wykonajmy procentowy diagram kołowy przedstawiający łączną sprzedaż każdego typu chleba
w poniedziałek, bez uwzględnienia miejscowości, w której znajduje się sklep.
a) Na osi poziomej opisujemy 40 40
rodzaje chlebów, a na osi 35 35
pionowej zaznaczamy ich 30 30
25
25
liczbę (diagram I). Przy 20 20
każdym rodzaju chleba 15 15
rysujemy trzy słupki 10 10
określające, ile bochenków tego 5 5
chleba sprzedano w każdej 0 pszenno-żytni gruboziarnisty tostowy 0 Kajetany Wrzosów Jamki
z trzech miejscowości. Pod Kajetany Jamki pszenno-żytni tostowy
wykresem podajemy legendę. Wrzosów gruboziarnisty
Możemy też zrobić inaczej − na osi poziomej opisać miejscowości, a na osi pionowej zaznaczyć liczbę
każdego rodzaju sprzedanych chlebów (diagram II).
b) Obliczamy, ile łącznie sprzedano chlebów każdego rodzaju i jaki procent wszystkich sprzedanych chlebów
stanowią sprzedane każdego rodzaju chleby: 32 + 36 + 14 + 35 + 24 + 9 + 23 + 16 + 11 = 200
chleby pszenno-żytnie: 32 + 35 + 23 = 90
90
200 · 100% = 45%
chleby gruboziarniste: 36 + 24 + 16 = 76
76 · 100% = 38%
200
chleby tostowe: 14 + 9 + 11 = 34
34
200 · 100% = 17%
Obliczamy miarę kąta, jaki odpowiada części koła symbolizującej jeden chleb: 17%
360°
200 = 1,8° 45%
38%
Obliczamy miary kątów, jakie odpowiadają częściom koła
symbolizującym poszczególne rodzaje chlebów:
chleby pszenno-żytnie: 90 · 1,8° = 162° pszenno-żytni
chleby gruboziarniste: 76 · 1,8° = 136,8° gruboziarnisty
chleby tostowe: 34 · 1,8° = 61,2° tostowy
60