Page 62 - kl 8 cz 1
P. 62

Przykład 2

          Pewna piekarnia ma sklepy firmowe w Kajetanach, Wrzosowie i Jamkach. W poniedziałek w sklepie
          w Kajetanach sprzedano 32 chleby pszenno-żytnie, 36 chlebów gruboziarnistych i 14 chlebów tostowych,
          w sklepie we Wrzosowie: 35 chlebów pszenno-żytnich, 24 chleby gruboziarniste i 9 chlebów tostowych,
          a w Jamkach: 23 chleby pszenno-żytnie, 16 chlebów gruboziarnistych i 11 chlebów tostowych.
          a)   Wykonajmy diagram słupkowy przedstawiający wyniki sprzedaży chlebów w poniedziałek,
             w poszczególnych sklepach.
          b)   Wykonajmy procentowy diagram kołowy przedstawiający łączną sprzedaż każdego typu chleba
             w poniedziałek, bez uwzględnienia miejscowości, w której znajduje się sklep.


          a)   Na osi poziomej opisujemy      40                                40
             rodzaje chlebów, a na osi         35                               35
             pionowej zaznaczamy ich          30                                30
                                               25
                                                                                 25
             liczbę (diagram I). Przy         20                                20
             każdym rodzaju chleba             15                                15
             rysujemy trzy słupki              10                                10
             określające, ile bochenków tego   5                                 5
             chleba sprzedano w każdej         0 pszenno-żytni gruboziarnisty tostowy  0  Kajetany  Wrzosów  Jamki
             z trzech miejscowości. Pod              Kajetany       Jamki              pszenno-żytni  tostowy
             wykresem podajemy legendę.              Wrzosów                           gruboziarnisty
             Możemy też zrobić inaczej − na osi poziomej opisać miejscowości, a na osi pionowej zaznaczyć liczbę
             każdego rodzaju sprzedanych chlebów (diagram II).

          b)   Obliczamy, ile łącznie sprzedano chlebów każdego rodzaju i jaki procent wszystkich sprzedanych chlebów
             stanowią sprzedane każdego rodzaju chleby: 32 + 36 + 14 + 35 + 24 + 9 + 23 + 16 + 11 = 200
            chleby pszenno-żytnie:          32 + 35 + 23 = 90
              90
             200  · 100% = 45%
            chleby gruboziarniste:          36 + 24 + 16 = 76
              76   · 100% = 38%
             200
            chleby tostowe:                 14 + 9 + 11 = 34
              34
             200  · 100% = 17%
             Obliczamy miarę kąta, jaki odpowiada części koła symbolizującej jeden chleb:        17%

             360°
              200   = 1,8°                                                                                45%
                                                                                                38%
             Obliczamy miary kątów, jakie odpowiadają częściom koła
             symbolizującym poszczególne rodzaje chlebów:
            chleby pszenno-żytnie:          90 · 1,8° = 162°                       pszenno-żytni
            chleby gruboziarniste:          76 · 1,8° = 136,8°                     gruboziarnisty
            chleby tostowe:                 34 · 1,8° = 61,2°                      tostowy



                                       60
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67