Page 64 - kl 8 cz 1
P. 64

Przykład 4

          Korzystając z danych zamieszczonych w tabeli poniżej, przedstawmy na wykresie liniowym, jak w latach
          2009–2019 zmieniały w Polsce liczba chłopców i dziewcząt w wieku 10–14 lat.


                       2009    2010     2011    2012    2013     2014    2015    2016    2017     2018    2019
            Chłopcy   1 045 121 1 018 328  988 215  960 702  938 818  926 882  921 955  930 261  955 199  996 097  1 034 753

           Dziewczęta  994 831  967 340  938 882  912 066  892 041  879 759  875 384  883 144  907 259  946 721  984 724


          Na osi poziomej zaznaczamy poszczególne lata,
          a na osi pionowej liczbę dziewcząt liczbę i chłopców.   1060
          Ponieważ liczby te są bardzo duże, więc trzeba je     liczba osób (tys.)
          odpowiednio zaokrąglić, np. do tysięcy. Warto też na   1020
          osi pionowej zacząć zachowywać jednostkę dopiero        980
          od pewnego miejsca (np. od 860 tys.). Rysując wykres,
          trzeba pamiętać o opisaniu osi i podaniu legendy.       940
                                                                  900

                                                                  860



                                                                      2009  2010  2011  2012  2013  2014  2015  2016  2017  2018  2019
                                                                           chłopcy          dziewczęta        rok



                                            4.   Korzystając z danych zamieszczonych w internecie (np. na stronie
                                                 GUS), przedstaw na wykresie liniowym, jak zmieniały się w latach
                                                 2009–2019 w województwie, w którym mieszkasz, liczba chłopców
                                                 i liczba dziewcząt w wieku 10–14 lat. Porównaj kształty narysowanych
                                                 przez ciebie wykresów z wykresami w przykładzie 4.



        Zadania


         1   Do sklepiku osiedlowego przywieziono 100 bułek, w tym: 20 z serem, 15 z dżemem, dwa razy więcej
             bułek z budyniem niż z dżemem i o 5 więcej bułek z jagodami niż z serem. Pozostałe bułki były z makiem.
             Na podstawie tekstu ułóż tabelę i sporządź odpowiedni diagram słupkowy.


         2   Weronika notowała w tabeli, ile wydaje tygodniowo, korzystając ze swojego kieszonkowego.
             a)  W którym tygodniu Weronika wydała
                najmniej?                                           Tydzień          I       II      III     IV
             b)  Przedstaw dane z tabeli na diagramie                                31      28      34      27
                słupkowym i na diagramie kołowym.                 Wydatki (zł)

                                       62
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69