Page 64 - kl 8 cz 1
P. 64
Przykład 4
Korzystając z danych zamieszczonych w tabeli poniżej, przedstawmy na wykresie liniowym, jak w latach
2009–2019 zmieniały w Polsce liczba chłopców i dziewcząt w wieku 10–14 lat.
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Chłopcy 1 045 121 1 018 328 988 215 960 702 938 818 926 882 921 955 930 261 955 199 996 097 1 034 753
Dziewczęta 994 831 967 340 938 882 912 066 892 041 879 759 875 384 883 144 907 259 946 721 984 724
Na osi poziomej zaznaczamy poszczególne lata,
a na osi pionowej liczbę dziewcząt liczbę i chłopców. 1060
Ponieważ liczby te są bardzo duże, więc trzeba je liczba osób (tys.)
odpowiednio zaokrąglić, np. do tysięcy. Warto też na 1020
osi pionowej zacząć zachowywać jednostkę dopiero 980
od pewnego miejsca (np. od 860 tys.). Rysując wykres,
trzeba pamiętać o opisaniu osi i podaniu legendy. 940
900
860
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
chłopcy dziewczęta rok
4. Korzystając z danych zamieszczonych w internecie (np. na stronie
GUS), przedstaw na wykresie liniowym, jak zmieniały się w latach
2009–2019 w województwie, w którym mieszkasz, liczba chłopców
i liczba dziewcząt w wieku 10–14 lat. Porównaj kształty narysowanych
przez ciebie wykresów z wykresami w przykładzie 4.
Zadania
1 Do sklepiku osiedlowego przywieziono 100 bułek, w tym: 20 z serem, 15 z dżemem, dwa razy więcej
bułek z budyniem niż z dżemem i o 5 więcej bułek z jagodami niż z serem. Pozostałe bułki były z makiem.
Na podstawie tekstu ułóż tabelę i sporządź odpowiedni diagram słupkowy.
2 Weronika notowała w tabeli, ile wydaje tygodniowo, korzystając ze swojego kieszonkowego.
a) W którym tygodniu Weronika wydała
najmniej? Tydzień I II III IV
b) Przedstaw dane z tabeli na diagramie 31 28 34 27
słupkowym i na diagramie kołowym. Wydatki (zł)
62