Page 112 - 883384_muzyka kl 4 podrecznik 2023 srodki
P. 112

Czasami natężenie siły dźwięków w utworze narasta lub słabnie. Do określenia tego zjawiska stosuje się
       między innymi takie oznaczenia:
       crescendo [czyt. kreszendo], skrót (cresc.) lub znak             – stopniowe wzmocnienie dźwięków,
       diminuendo (dim.) lub znak                 – stopniowe ściszanie dźwięków.



       1.       Powiedz tekst rytmicznie, uwzględniając zmiany dynamiczne zamieszczone w zapisie.


           p                                                   F
        4 j j j j                                                 j j j j
        4  œ œ œ œ œ              œ       œ œ                   œ œ œ œ œ            œ       œ œ 


           Sie dzi so bie za-  -  -  jąc  pod  mie -  dzą,       a my śli wi o-  -   tym     nie  wie dzą.-
        p                                                                   f
         j j j j j j j j j j j j j j j j                                                  Œ                  Œ
        œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ                                                  œ œ œ

       Psy po po lu roz pu ści li,-  -  -  -  krzyk i  ło skot na ro-  -  -  bi -  li:  Był tu  kot,  był  tu kot!





       2.       Zagraj na instrumencie lub zaśpiewaj solmizacją utwór Wolfganga Amadeusza Mozarta Menuet, stosując
            właściwe tempo i wszystkie zmiany dynamiczne zaznaczone w zapisie muzycznym.



                                                       Menuet

                                                  Wolfgang Amadeusz Mozart

            moderato
                F
            3            .                                   œ   œ œ               œ
        &4               .       œ     œ       œ       œ                 œ œ           œ œ      œ œ
                œ   œ      œ                       œ                                                      œ   œ


                                                                         1.                  2.
                                                                                         .
        &   œ œ        œ   œ    œ œ        œ   œ    œ œ        œ   œ            œ   œ   .               œ   œ



             P                                                                                           F
             .                                                                                           œ    œ
        &    .  œ     œ   œ    œ   œ     œ      œ      œ    œ    œ       œ   œ   œ    œ    œ      œ



                                                                                   1.                    2.

            œ   œ œ       œ   œ œ                                                                   .
        &                              œ œ                œ      œ  œ       œ                   œ   .
                                                 œ   œ                  œ                  œ          


                                        110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117