Page 33 - 881306_Muzyka
P. 33

1.8      O muzyce na chwałę Boga






          Podejmij temat                       O   Zagraj lub zanuć Pieśń trubadurów. Czy wiesz, z jakiego okresu
                                                   historycznego pochodzi ten utwór?

                                                 Pieśń trubadurów

                                                     Muzyka: Anonim z XIII wieku
          moderato





















          STAROŻYTNOŚĆ                              ŚREDNIOWIECZE                                  EPOKA NOWOŻYTNA
           300    400     500    600    700     800    900     1000    1100   1200   1300    1400    1500   1600



          W  średniowiecznej  Europie  muzykę  komponowano  głównie  ku
          chwale Boga i wykorzystywano do celów liturgicznych. Z polecenia
          papieża Grzegorza I Wielkiego, którego pontyfikat przypadł na lata             Chorał gregoriański
          590–604, dokonano wyboru pieśni i melodii Kościoła rzymskoka-                  (fragment)
          tolickiego, obowiązujących przez cały rok liturgiczny. Jednogłosowy
          śpiew wykonywany podczas nabożeństw został nazwany od imienia                  Określ cechy śpiewu chorałowe-
                                                                                         go.
          papieża chorałem gregoriańskim. Kościół dbał o to, aby muzy-
          ka pisana dla Boga była doskonała. Melodie oparte na skalach koś-
          cielnych brzmiały surowo i ascetycznie, a jednogłosowy śpiew wy-
          konywany a cappella (bez towarzyszenia instrumentów) podkreślał
          jedność wiernych z Bogiem i wprowadzał uroczysty nastrój. W Pol-
          sce śpiew chorałowy pojawił się wraz z przyjęciem chrześcijaństwa
          i najlepiej rozwijał się w klasztorach. Z czasem utalentowani mu-
          zycznie zakonnicy zaczęli odchodzić od ustalonych zasad i zmieniali
          melodie chorałowe, wprowadzając do nich kolejne głosy. Wielogło-
          sowy śpiew miał swoich zwolenników, ale też i przeciwników, którzy
          uważali, że prowadzenie kilku głosów utrudnia zrozumienie tekstu               Średniowieczny zapis
          chorału i zatraca jego wyrazistość.                                            chorału gregoriańskiego

                                                                                  31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38